HERRA ON SINUN SUOJELIJASI

Jännittävä Vanhan Testamentin tarina toisessa Kuningasten kirjassa luvussa 6 kuvaa parhaiten, mitä tarkoittaa olla Jumalan voiman suojaamana.

Benhadah, Aramin kuningas julisti sodan Israelille ja marssi heitä vastaan suurella armeijalla. Joukkojen edetessä hän usein kutsui sotaneuvostonsa yksityisiin tiloihinsa suunnitellakseen seuraavan päivän strategiaa. Profeetta Elisa lähetti edelleenkin sanan Israelin kuninkaalle, ilmoittaen vihollisarmeijan jokaisen liikkeen. Itse asiassa israelilaiset säästyivät tappiolta Elisan varoitusten vuoksi useampaan kertaan.

Benhadad oli raivoissaan ja kutsui palvelijansa luokseen."Kertokaa minulle, kuka aina paljastaa suunnitelmamme Israelin kuninkaalle! Kuka on tämä petturi?" Palvelijat vastasivat hänelle: "Ei niin, herrani, kuningas, vaan profeetta Elisa, joka on Israelissa, ilmaisee Israelin kuninkaalle nekin sanat, jotka sinä puhut makuuhuoneessasi" (2 Kun. 6:12).

Heti Benhadad lähetti hevosia, sotavaunuja ja sotilaita ottamaan Elisaa kiinni. "Menkää Dootaniin ja tuokaa hänet minulle", hän käski. He kulkivat yöllä ja piirittivät kaupungin, ottaakseen vanhan profeetan kiinni yllättäen, mutta Elisan palvelijat heräsivät aikaisin. Nähdessään, että "sotajoukko, hevoset ja sotavaunut piirittivät kaupunkia", (j. 15) Elisan palvelija juoksi hänen luokseen kauhuissaan ja itkien: " Voi Herrani, me olemme piiritetyt. Mitä me nyt teemme?"

Hymyillen luottavasti Elisa vastasi: " Älä pelkää, sillä niitä, jotka ovat meidän kanssamme, on enemmän kuin niitä, jotka ovat heidän kanssaan. Ja Elisa rukoili ja sanoi:" Herra, avaa hänen silmänsä, että hän näkisi". Ja katso: vuori oli täynnä tulisia hevosia ja tulisia vaunuja Elisan ympärillä" (2 Kun. 6:16- 17).

Elisa pystyi psalmin kirjoittajan tavoin kestämään kriisin ja sanomaan täysin vakuuttuneena:

• "En pelkää kymmentuhantista joukkoa, joka asettuu yltympäri minua vastaan" (Ps.3:7).
• "Vaikka sotajoukko asettuisi minua vastaan, ei minun sydämeni pelkäisi; vaikka sota nousisi minua vastaan, siinäkin minä olisin turvassa" (Ps.27:3).
• ”Hän päästää minun sieluni heistä rauhaan, etteivät he minua saavuta; sillä paljon on niitä, jotka ovat minua vastaan"(Ps.55:19).

Minun rukoukseni on Elisan rukous: "Herra avaa meidän silmämme, niin että näkisimme, kuinka vuoret ovat täynnä tulisia hevosia ja sotavaunuja - täynnä Herran sotajoukkoa!"