MINÄ OLEN HEIDÄN JUMALANSA by Gary Wilkerson

”Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa. Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa, ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä. Ja minä teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu. Ja minä iloitsen heistä, siitä että teen heille hyvää; minä istutan heidät tähän maahan uskollisesti, kaikesta sydämestäni ja kaikesta sielustani” (Jer.32:38- 41).

Muistatko, kun kolmannella luokalla ollessasi nostit kätesi ylös ja kysyit: ”Opettaja, voinko mennä vessaan?” Mitä opettaja vastasi?

”Tietenkin voit mennä, mutta oikea kysymys on: SAANKO mennä vessaan?”

Yllä olevassa jakeessa suomenkielinen Raamattu käyttää sanaa ”eivät luovu”. Se on kieltolause: ”Et saa tehdä sitä!” Hän sanoo itse asiassa: ”Minä panen lakini teihin, niin että ette saata rikkoa liittoani.”

Minusta on ihanaa, että hän sanoo sitä iankaikkiseksi liitoksi. Jos voisin antaa elämääsi yhden asian, se olisi Jumalan liiton todellisuuden ymmärtäminen, siinä vaeltaminen ja siitä nauttiminen, sillä se on iankaikkinen liitto.

Voiko tämän uuden liiton rikkoa? Jumala sanoo profeetta Jeremian kautta: ”Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä: Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan”(Jer.31:35- 36).

Milloin siis lupaus liitosta rikkoutuu? Kun tähdet kieltäytyvät loistamasta, kun ei ole enää aurinkoa ja kun ihminen pystyy menemään maan ytimen syvyyksiin ja mittaamaan tähdet ja maailmankaikkeuden. Niin Jumala sanoo: ”Uusi liitto on iankaikkinen liitto!”