ÄLÄ OLE AASI

”Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun tulee vaeltaa; minä neuvon sinua, minun silmäni sinua vartioitsee. Älkää olko niin kuin järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan; muutoin ne eivät sinua lähesty”(Ps.32:8-9).

Näissä kahdessa lyhyessä jakeessa Jumala antaa meille suuren johdatusta koskevan opetuksen. Voimme rakentaa uskomme sille perustalle, että hän on halukas johtamaan ja johdattamaan meitä kaikessa.

Kuitenkin Jumalan sana kertoo, että joku voi olla uskova, jolla on kaikki hengelliset etuudet Jumalan lapsena olemisesta. Silti hän voi pysyä uppiniskaisena aasina, kun tulee kysymykseen antautuminen Jumalan johdatukseen ja ohjaukseen. Jumala sanoi Israelista: ”Neljäkymmentä vuotta minä olin kyllästynyt siihen sukuun ja sanoin: ’He ovat kansa, jonka sydän on eksynyt, eivätkä he tahdo tietää minun teistäni' ”(Ps.95:10).

Ajattele, mitä Jumala sanoi: ”Neljänkymmenen pitkän vuoden jälkeen minun hellää johdatustani ja ihmeellisiä pelastustekojani he eivät edelleenkään ymmärtäneet yhtään hiukkaa minun toimintatavoistani. Heistä minun johdatukseni oli vain sarja toisiinsa mitenkään suhteessa olevia siunauksia, ei muuta kuin ovien avautumista ja pois pääsyä kriiseistä.”

Minä itse olen tosi kyllästynyt olemaan aasimainen uskova, jolla ei ole tajua Jumalan johdatuksen periaatteista. En halua Jumalan sanovan minusta: ”Niin, David sai anteeksi. Hän rukoili ja minä päästin hänet vaikeuksista, kerran toisensa jälkeen. Minä todella johdatin häntä ihmeellisiä teitä ja minun käteni oli hänen päällänsä. Ei hänen sydämensä kuitenkaan koskaan tullut selvyyteen minun teistäni.”

Rakas lukija, älä pidä Jumalaa ankarana johdattajanasi. Älä ole tajuton aasi. Jumala ei halua kiljua ohjeitansa lapsilleen tai käyttää voimaa, jotta he tekisivät hänen tahtonsa. Jumala tahtoo kansaa, joka tuntee hänet tarpeeksi hyvin liikkuakseen hänen pienimmänkin kehotuksensa mukaan.