AHDISTUKSEN PÄTSI

”Jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme. Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin”(Room.8:17 - 18). Apostoli Paavali sanoo, etteivät hänen kärsimyksensä ole mitään siihen verrattuna siihen kirkkauteen, joka odottaa häntä?

Samoin hän tahtoo meidän kääntävän katseemme nykyisistä kärsimyksistämme ja kiinnittävän sen tulevaan, joka muuttaa kaiken. Kun olemme yhden hetken uudessa kodissamme, emme enää muista, mitä oli ennen. Hän kehottaa ylistämään jo nyt, iloitsemaan siitä riemusta, joka odottaa meitä. ”Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät”(Hebr.13:15).

Jumala on valinnut ne, joita Hän on ”sulattanut, hopeata saamatta, minä olen sinua koetellut kärsimyksen pätsissä”(Jes.48:10). Ne ihmiset, joille Jesaja kertoi tämän näyn uudesta maailmasta, olivat juuri kärsineet vihollisen raivon kauheutta. Nyt he horjuivat kärsimyksen, pelon ja uupumuksen vallassa. He tunsivat, että Jumala oli hyljännyt heidät ja pelkäsivät tulevaisuutta.

Minkä Sanan Jumala siis lähetii heille? Saman, minkä Hän antaa tänä päivänä omilleen: ”Heräjä, heräjä, pukeudu voimaasi, Siion; pukeudu juhlapukuusi, Jerusalem, sinä pyhä kaupunki. Sillä ei koskaan enää astu sinun sisällesi ympärileikkaamaton eikä saastainen. Pudista päältäsi tomu, nouse istuimellesi, Jerusalem; irroita kahleet kaulastasi, sinä vangittu tytär Siion. Sillä näin sanoo Herra: Ilmaiseksi teidät myytiin, rahatta teidät lunastetaan”(Jes.52:1-3).

”Ja … minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: ’Se on minun kansani’, ja se sanoo: ’Herra, minun Jumalan’ "(Sak.13:9).