KESTÄVÄ USKO

Paavali todistaa joutuneensa monien koetusten painamaksi. Hän kuitenkin päätti juoksunsa voittaen uskon kilvoituksen. Hän kirjoittaa: ”Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt”(2 Tim.4:7). Tosin Paavali tiesi, että hänellä oli edelleen paljon työtä tehtävänä. Hänen edessään oli paljon suuria koetuksia ja kärsimyksiä. Kuitenkin hän pystyi sanomaan rehellisesti:

”Ehkä en ole ymmärtänyt Kristusta, niin kuin olisin halunnut enkä ole päässyt täydellisyyteen. Mitä uskoon ja luottamukseen Jumalaan tulee joka koetuksessa, tiedän, kehen olen uskonut ja olen varma siitä. Kun vihollinen tulee tulvan lailla, tiedän, että Herra asettaa sille rajan. Olen oppinut tämän kaiken koetusten helteessä.”

Minä voin todistaa saman kuin Paavali. Jumalan armosta Pyhä Henki on auttanut minut läpi monista koetuksista viime vuosina. Vaikein niistä oli kaksitoistavuotiaan lapsenlapseni, Tiffanyn kuolema. Herra antoi voimaa ja uskoa koko murskaavan tapahtuman aikana ja tulin siitä ulos sanoen: ”Tiedän, keneen uskon ja tiedän, että hänellä on suunnitelma. Jumala ei olisi antanut sellaisen syvän kivun tulla perheeni päälle ilman sen takana olevaa tarkoitusta. Oi, Herra, annan tämän sinulle uskossa.”

Mieti omaa tämän hetkistä vaikeuttasi tai koetustasi. Oletko epäillyt, pelännyt tai ollut vihainen sen kestäessä? Oletko syyttänyt Jumalaa liian raskaan taakan sälyttämisestä päällesi, kun olet joutunut koetukseen tarpeettomasti? Oletko lähellä kaiken kesken jättämistä ja ajattelet: ”Olen rukoillut uskollisesti, lukenut Raamattua, käynyt kirkossa, mutta mikään ei auta.”

Vai, oletko silti katsonut taivasta kohti ja sanonut: ”Tiedän, että Herra on hyvä ja minä aion luottaa Häneen tämän kaiken loppuun. En aio elää epäillen. Hän vie minut ulos kirkkauteensa”. Jos tämä kuvaa sinua, silloin sinun uskosi on kestänyt tulikokeen. Jos sen sijaan se ei ole kuva sinusta, kysyn sinulta: kuinka monta koetusta ja vaikeutta sinun pitää kokea, ennen kuin voit sanoa: ”Minun uskoni kesti”?