ASTU VIRTAAN - Gary Wilkerson

Epäuskoiset sanoivat Joosualle: “Jos ylitämme Jordan-virran, joudumme kohtaamaan vihollisia enemmän kuin koskaan. Tiedäthän sinä uutiset. Maassa, johon olemme menossa, on kolmekymmentäyksi eri kuningasta ja jokainen heistä haluaa tuhota meidät. Tiedätkö kuinka monta kuningasta olemme lyöneet viimeisinä neljänä kymmenenä vuotena? Tarkalleen kaksi. Mitä ihmettä oikein luulet? Kuinka tämä on sitä, minkä Jumala haluaa meidän tekevän?”

Joosua tiesi, että se olisi vaikeaa, oikeastaan mahdotonta. Hän tiesi kuitenkin, että Israelilla oli ainoastaan yksi suunta, johon piti mennä: eteenpäin. He ylittäisivät joen ja tekisivät sen uskossa, luottaen, että Jumalalla oli parhaat mielessä heitä varten.

Tiedämme, että lopussa Joosua ja Israel omistivat maan ja saivat siunauksen.

Liiton arkkia kantavat papit astuivat kuohuvaan jokeen, ja heti, kun heidän varpaansa koskettivat vettä, Jumala halkaisi virran yliluonnollisesti. Sen jälkeen kaikki epäuskoisten ennustamat asiat kääntyivät Jumalan kansan hyväksi.

Kansa tuli suureen, muurilla varustettuun kaupunkiin, jossa heidän vihollisensa asuivat. Kun he marssivat sen ympäri, läpipääsemättömät muurit sortuivat. Kourallinen kuninkaita, joita Israel oli pitänyt vihollisina, tuli heidän avukseen ja kaksinkertaisti heidän armeijansa.

Tekikö tämä kaikki Joosuasta ja Israelista supersankareita? Ei suinkaan. Yhdessä kohdassa Joosua löi laimin Jumalan tottelemisen, mutta hänen tehtyään nopeasti parannuksen, Herra käytti tätä kokemusta vahvistamaan Joosuaa.

Haluatko sinä astua jokeen? Jumala saattaa sanoa: ”Jos vain suostut kastamaan varpaasi veteen, näet minun halkaisevan aallot sinun kulkeaksesi. Ei väliä, kuinka monta vihollista ja varustusta kohtaat. Minä kannan sinut toiselle puolelle. Olen jo laatinut suunnitelman sinua varten. Saatan sinut niiden läpi toteutukseen asti ja kaikki minun kunniakseni.”

Kehotan sinua: ”Luota, että Jumala johtaa sinut oman Jordanisi ylitse. Anna Hänen hiljentää kaikki epäuskon äänet. Hänen ”suunnitelmansa A” sinua varten ei joudu tuhoon. Hän on uskollinen ja Hän antaa sinulle voiton!

”Silloin Herra sanoi Joosualle: ’… niin kuin minä olin Mooseksen kanssa, niin minä olen sinunkin kanssasi”(Joos.3:7).