EPÄUSKO EI OLE MIKÄÄN KEVYT ASIA

Raamattu tekee hyvin selväksi, ettei Jumala ota epäuskoa kevyesti. uusi Testamentti antaa tästä esimerkin kertomuksessa Sakariaasta. Luukkaan evankeliumin 1. luvussa Jumala lupasi iäkkäälle papille lapsen ihmeen kautta. pojan, joka olisi Messiaan edellä kävijä.

Enkeli Gabriel ilmestyi hänelle sanoen: ”Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes”. Sakarias, hurskas, uskollinen palvelija, joka oli rukoillut koko ikänsä Messiaan tulemusta, oli suitsuttamassa temppelissä, kun hän sai tämän uutisen.
LIIAN IHANA LUPAUS USKOTTAVAKSI

Sakarias tiesi, että lupaus oli hyvin painava, koska hän ja hänen vaimonsa olivat jo ohittaneet lapsen saamisen iän. Hänen piti ihmetellä: "Kuinka minä tämän käsittäisin? Sillä minä olen vanha, ja minun vaimoni on iälliseksi tullut" (Luuk.1:18). Niin Herra löi häntä epäuskon takia.

Silti Jumala ei hyväksynyt tekosyytä Sakariaan epäuskolle. Hän ei säälinyt häntä korkean iän tai hänen hurskaan palveluksensa takia menneisyydessä. Jumala ei tosiaan katso sormien läpi epäuskoa, silloinkaan kun on kysymyksessä niin palvelukseensa sitoutunut mies. Sen sijaan enkeli sanoi Sakariaalle:
”Ja katso, sinä tulet mykäksi etkä kykene mitään puhumaan siihen päivään saakka, jona tämä tapahtuu, sen tähden ettet uskonut minun sanojani, jotka käyvät aikanansa toteen" (Luuk.1:20).
Se oli kova rangaistus Sakariaalle. Hänen oma poikansa toimisi tulevan Messiaan airuena, mutta itse pappi ei voisi juhlia uutista niin kauan, kuin hänen vaimonsa olisi raskaansa.