TARVITSEN VAIN HÄNEN LUPAUKSENSA

Jumala sinetöi kaikki lupauksensa valalla, ja meillä on ”laillinen” oikeus pitää niistä kiinni. Jumala ei voi peräytyä yhdestäkään lupauksestaan, muuten hän ei olisi Jumala. Niinpä voimme riippua jokaisessa niistä ja sanoa: ”Herra, aion pysyä siinä, mitä olet sanonut.”

Nyt saatat sanoa: ”Hetki pieni. Tarkoitat, ettei meidän ole tarkoitus olla yhteydessä Herraan?” En minä sitä tarkoita, en ollenkaan. On tosiasia, ettei meidän yhteytemme Jumalaan ole rajoittunut vain ylistykseen, kiitokseen ja rukoukseen. Me olemme yhteydessä häneen, kun aktiivisesti nojaamme hänen kirjoitettuun, kirkastettuun Sanaansa, ja yhteyteemme häneen kuuluu myös luottamus.

Pyhä Henki ”puhuu” useimmiten johtamalla meidät lukemaan sopivia Raamatun kohtia, joissa tulee esille Jumalan mieli eri asioissa ja myös neuvo siihen, miten meidän tulee edetä. Miksi hän puhuisi sisäisen äänen kautta, kun emme halua ”kuulla” hänen kirkastettua, kirjoitettua sanaansa?

Ei Jumalan tarvitse kertoa meille kaikkea eikä näyttää kaikkia suunnitelmiaan. Oikeastaan meillä voi olla läheistä kanssakäymistä Jumalan kanssa vain, kun lakkaamme yrittämästä kuulla hänen ääntänsä. Tällainen läheisyys sanoo: ”Herra, vaikken enää koskaan kuulisi sinulta sanaakaan, annat minulle kaiken, mitä tarvitsen. Tiedän, että rakastat minua. Sanasi on tullut minulle, ja aion levätä sen varassa.

Daavid on tällaisen luottamuksen esimerkki. Maatessaan kuolinvuoteellaan hän sanoi: ” Eikö minun sukuni ole näin Jumalan edessä? …”(2 Sam.23:5). Toisin sanoen: ”En ole vielä nähnyt kaikkien Herran antamien lupausten täyttymystä, vaikka minulle on luvattu, ettei minun huoneeni sorru.”

Daavidin vieressä ei ollut yhtään profeettaa kertomassa näitä. Hän ei nähnyt unta, ei näkyä, eikä sisäinen ääni puhunut hänelle. Sen sijaan hän kohtasi iankaikkisuuden sanoen: ”Jumala on antanut minulle liiton lupauksen Sanassaan. Sen lupauksen varassa minä astun iankaikkisuuteen.”

Daavid jatkoi samassa jakeessa: ”Sillä tämä on minun pelastukseni ja kaikki, mitä halajan.” Hän sanoi siis: ”Voin kohdata kuoleman, koska hänen lupauksensa on kaikki, mitä tarvitsen.”

Me saatamme erehtyä arvioissamme, kuulemisessamme, ratkaisuissamme, mutta voimme riemuita Jumalassamme, joka on meidän voimamme. Meidän täytyy vain antautua, seisoa paikoillamme ja nähdä Hänen pelastuksensa!