KUN RUKOUKSIIN EI NÄYTÄ TULEVAN VASTAUSTA!

Katsellaanpa hetki Raamatun erään hyvin pyhän miehen syvää ahdistusta ja katsotaan, osaatko päätellä, kuka puhuu: ”Minä olen se mies, joka olen kurjuutta nähnyt hänen vihastuksensa vitsan alla. Minut hän on johdattanut ja kuljettanut pimeyteen eikä valkeuteen. Hän on tehnyt muurin minun ympärilleni, niin etten pääse ulos, on pannut minut raskaisiin vaskikahleisiin. Vaikka minä huudan ja parun, hän vaientaa minun rukoukseni… mennyt on minulta kunnia ja Herran odotus”(Val.v.3:1, 7-8, 18).

Kuka oli mies, joka oli heittänyt toivonsa ja sanoi, että Jumala oli vaientanut hänen rukouksensa? Ei se ole sen vähempi kuin profeetta Jeremia. ”Olet peittänyt itsesi pilvellä, niin ettei rukous pääse lävitse”(Val.v.3:44). Tässä voisi hyvin olla sinä tai minä jonkin elämämme kriisin keskellä, kun näyttää siltä, että Jumala on sulkenut taivaan. Rukoiletko Jeremian kanssa: ”Minä olen se, joka olen nähnyt huolta. Nyt olen tilanteessa, josta ei näy ulospääsyä”?

Älä ajattele, että Jeremia jatkoi epätoivossaan! Niin kuin Daavid, hänkin tuli toivon ja voiton paikkaan. Hän muisti, että hänen Jumalansa on täynnä myötätuntoa ja hellää laupeutta: ”Tämän minä painan sydämeeni, sen tähden minä toivon. Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut: se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen uskollisuutensa.

Minun osani on Herra, sanoo minun sieluni; sen tähden minä panen toivoni häneen. Hyvä on Herra häntä odottaville, sille sielulle, joka häntä etsii. Hyvä on hiljaisuudessa toivoa Herran apua… Sillä ei Herra hylkää iankaikkisesti; vaan jos hän on murheelliseksi saattanut, hän osoittaa laupeutta suuressa armossansa(Val.v.3:21 -26, 31- 32).

Psalminlaulaja Daavid sanoi: ”Väistykää minusta, kaikki väärintekijät, sillä Herra kuulee minun itkuni äänen. Herra kuulee minun anomiseni, Herra ottaa minun rukoukseni vastaan” (Ps.6:8-9). Hän on tallettanut kaikki kyyneleet, kuullut jokaisen huudon, kuunnellut tarkkaavasti jokaista rukousta. Voit levätä turvallisesti, vaikka joutuisit käymään läpi tuskien pätsin. Hän on aina kanssasi niissäkin. Jumalalla on tarkoitus kaikessa, minkä Hän antaa meitä kohdata. Jokaisesta vaikeasta koetuksesta Hän antaa erityisen armon.