SAMMUTA LIEKKI

Läheinen ystäväni sanoi minulle puhelimessa jotakin yllättävää. Se satutti minua, ja minä loukkaannuin syvästi. En kuitenkaan pannut puhelua poikki, vaan lopetin keskustelun lyhyeen, mistä hän tiesi, että olin todella provosoiduin siitä.

Keskustelu sytytti ihoni alla tulen. Olin järkyttynyt, satutettu ja ärsyyntynyt. Viha, suuttumus ja murhekin alkoivat vuotaa ulos ja lyhyesti sanottuna, aloin keittää sitä.

Kuljin pitkin työhuonettani, yritin rukoilla, mutta olin niin huolen ja harmin täyttämä, että en pystynyt keskittymään Herraan. Rukoilin: ”Jumala, läheinen ystäväni masensi minut ja ilman syytä. Paholainen varmaankin yritti ärsyttää minua. Ei minun tarvitse kuunnella sellaista.”

Annoin näiden ajatusten muhia tunnin ajan. Sitten lopulta, tulin aivan kiehumispisteeseen ja huusin: ”Herra, minulta menee hermot tämän takia.”

Silloin kuulin Herran hiljaisen, pienen äänen sanovan: ”David, sinun pitää sammuttaa se tuli heti paikalla. Kiehut omissa liemissäsi, vihassa, loukkaantumisessa, koska sinuun sattui syvästi. Sinun ei pidä jatkaa tätä vaarallista touhua, sinua pitää lopettaa.”

Opin kauan aikaa sitten, että pitää kuunnella, kun Pyhä Henki puhuu. Kaduin siinä paikassa ja pyysin anteeksiantamusta. Sitten istuin alas ja aloin miettiä: ”Mikä oikein ärsytti minua? Miksi annoin sen muhia sisälläni? En voi olla vihainen tälle ystävälleni. Me olemme olleet niin läheisiä pitkän aikaa. Tiedän, että aion antaa hänelle anteeksi. Miksi olen niin poissa tolaltani?”

Yhtäkkiä se valkeni. Ei se sisäinen kiehuminen ollut loukkaavan keskustelun tulosta. Olin vihainen, koska olin antanut ärsyttää itseäni niin helposti. Olin huolestunut ja murheissani, koska olin niin äkkiä langennut vanhoihin tapoihini, jotka olin jo luullut voittaneeni.

Nopein tapa ”sammuttaa liekki” on luottaa Kristuksen anteeksiantamukseen. Hän on valmis antamaan anteeksi milloin hyvänsä. ”Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat”(Ps.86:5).