MINÄ TULEN SINUN MUKAASI by Gary Wilkerson
Paavali sanoi Timoteukselle: ”Niin kuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesoon”(1 Tim.1:3), mutta Timoteus, joka rakasti opettajaansa, vastasi: ”Minä tulen sinun mukaasi”.
En tiedä, miksi Timoteus halusi lähteä Paavalin mukaan. Ehkä siksi, että hän rakasti Paavalia tai oli jo ruvennut kyllästymään Efesoon. Näyttää siltä, että Efeson seurakuntalaiset olivat kovin itsekeskeisiä, elivät omavanhurskasta elämäänsä ja yrittivät näyttää hyviltä. Kun sinusta tulee omavanhurskas, se usein merkitsee sitä, että sinua on petetty, sinusta on tullut ahne ja itsekkään kunnianhimoinen.
Tuohon aikaa Makedoniaa koetteli nälänhätä ja myös Jerusalemia. Niinpä seurakunnat kärsivät kovasta köyhyydestä. Kun Makedoniassa ponnisteltiin, oli Efeson talous hyvällä tolalla. Heillä oli kaikkea kyllälti.
Paavali sanoi Timoteukselle: ”Kehota niitä, jotka nykyisessä maailmanajassa ovat rikkaita, etteivät ylpeilisi eivätkä panisi toivoansa epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka runsaasti antaa meille kaikkea nautittavaksemme. Kehota heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita ja omastansa jakelevat”(1 Tim.6:17 -18).
Joissakin käännöksissä tämä jae kuuluu näin: ”Käske niitä, jotka ovat rikkaita nykyisessä ajassa, antamaan omastaan.” Miksi Paavali sanoo jotakin niin järjetöntä? Näyttää luonnottomalta kehottaa ihmisiä olemaan anteliaita eikä pitämään omaisuuttaan itsellään, vaan levittämään ympärilleen tätä Jumalan antamaa lahjaa. Miksi Paavali kehottaisi heitä antamaan?
Kun Paavali käski Timoteusta ”kehottamaan” efesolaisia antamaan, ei ollut kyse vain antamisesta, vaan siitä, että he oppisivat näkemään siinä armon, joka puuttui heidän elämästään.
Makedonian seurakunnalla oli sitä, mikä puuttui Efeson seurakunnalta. Totta on, että Makedonian seurakunta oli köyhyyden vaivaama kaikessa maallisessa, mutta uskomattoman antelias. He eivät ainoastaan antaneet, vaan antoivat yli varojensa(ks.2 Kor.8:1-3). Me luemme, että makedonialaiset ”paljolla pyytämisellä anivat meiltä sitä suosiota, että pääsisivät osallisiksi pyhien avustamiseen”(2 Kor.8:4).
Makedonian seurakunta ymmärsi ilmeisesti armon. He vaelsivat armossa, ja Timoteus halusi nähdä sen omin silmin.
En tiedä, miksi Timoteus halusi lähteä Paavalin mukaan. Ehkä siksi, että hän rakasti Paavalia tai oli jo ruvennut kyllästymään Efesoon. Näyttää siltä, että Efeson seurakuntalaiset olivat kovin itsekeskeisiä, elivät omavanhurskasta elämäänsä ja yrittivät näyttää hyviltä. Kun sinusta tulee omavanhurskas, se usein merkitsee sitä, että sinua on petetty, sinusta on tullut ahne ja itsekkään kunnianhimoinen.
Tuohon aikaa Makedoniaa koetteli nälänhätä ja myös Jerusalemia. Niinpä seurakunnat kärsivät kovasta köyhyydestä. Kun Makedoniassa ponnisteltiin, oli Efeson talous hyvällä tolalla. Heillä oli kaikkea kyllälti.
Paavali sanoi Timoteukselle: ”Kehota niitä, jotka nykyisessä maailmanajassa ovat rikkaita, etteivät ylpeilisi eivätkä panisi toivoansa epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka runsaasti antaa meille kaikkea nautittavaksemme. Kehota heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita ja omastansa jakelevat”(1 Tim.6:17 -18).
Joissakin käännöksissä tämä jae kuuluu näin: ”Käske niitä, jotka ovat rikkaita nykyisessä ajassa, antamaan omastaan.” Miksi Paavali sanoo jotakin niin järjetöntä? Näyttää luonnottomalta kehottaa ihmisiä olemaan anteliaita eikä pitämään omaisuuttaan itsellään, vaan levittämään ympärilleen tätä Jumalan antamaa lahjaa. Miksi Paavali kehottaisi heitä antamaan?
Kun Paavali käski Timoteusta ”kehottamaan” efesolaisia antamaan, ei ollut kyse vain antamisesta, vaan siitä, että he oppisivat näkemään siinä armon, joka puuttui heidän elämästään.
Makedonian seurakunnalla oli sitä, mikä puuttui Efeson seurakunnalta. Totta on, että Makedonian seurakunta oli köyhyyden vaivaama kaikessa maallisessa, mutta uskomattoman antelias. He eivät ainoastaan antaneet, vaan antoivat yli varojensa(ks.2 Kor.8:1-3). Me luemme, että makedonialaiset ”paljolla pyytämisellä anivat meiltä sitä suosiota, että pääsisivät osallisiksi pyhien avustamiseen”(2 Kor.8:4).
Makedonian seurakunta ymmärsi ilmeisesti armon. He vaelsivat armossa, ja Timoteus halusi nähdä sen omin silmin.