TUTISEVA MALJA

Herra ei koskaan tarkoittanut kansansa elävän paniikissa tai täristen pelosta. Jopa Vanhassa Testamentissa Herralla oli kansa, joka luotti Hänen lupauksiinsa. Siksi heidän ympärillään oleva kaaos ei koskettanut heitä. Näemme tämä profeetta Habakukin elämässä. Hän sai nähdä näyn ”lopusta”(Hab.2:3).

Habakuk näki viimeisten päivien kansan, joka uuvuttaisi itsensä ahnehtien ja kadehtien. Hänen näkynsä mukaan kauhea väkivallan henki voittaisi tuona aikana (ks. Hab.1:9). Habakuk sanoi tästä kaikesta: ”Sinä ravitset itsesi häpeällä, et kunnialla: niinpä juo sinäkin ja paljasta ympärileikkaamattomuutesi. Sinun kohdallesi on kiertyvä Herran oikean käden malja ja häväistys kunnian sijaan”(Hab.2:16).

Tiedämme, että profeetta puhuu aina ensin omalle sukupolvelleen. Kuitenkin Habakukin itsensä mukaan tämä profeetallinen sana oli tarkoitettu myös meidän sukupolvellemme. Hän sanoo meille: ”Sillä näky odottaa vielä aikaansa, mutta se rientää määränsä päähän, eikä se petä”(Hab.2:3, kursiivi kirjoittajan). Habakuk näki tutisevan maljan: ”Minä kuulin tämän, ja minun ruumiini vapisee… ja tutisen”(Hab.3:16).

Tässä oli hurskas, rukoileva profeetta, joka oli aikanaan niin kauheitten tapahtumien valtaama, että hänkin tutisi. Sitten Henki tuli Habakukin ylle ja antoi hänelle profetian: ”Sillä ei viikunapuu kukoista, eikä viiniköynnöksissä ole rypäleitä; öljypuun sato pettää, eivätkä pellot tuota syötävää. Lampaat ovat kadonneet tarhasta, eikä ole karjaa vajoissa. Mutta minä riemuitsen Herrassa, iloitsen autuuteni Jumalassa. Herra, Herra on minun voimani. Hän tekee minun jalkani nopsiksi niin kuin peurat ja antaa minun käydä kukkuloillani”(Hab.3:17- 19).

Jumala poisti tutisevan maljan palvelijaltansa Habakukilta. Hän tekee saman kaikille uskollisilleen tänään.