OPI TUNTEMAAN HERRAN ÄÄNI

Jumala haluaa meidän tietävän, että suurimpienkin vaikeuksien keskellä hän pitää huolen niistä, jotka luottavat häneen. Hyvin hiljaisen, pienen äänen voimalla hän puhuu sisimmässämme päivittäin.

Profeetta Jesaja vakuuttaa: "Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: ´Tässä on tie, sitä käykää’ " (Jes.30:21). Sinun tulee ymmärtää, että Jesaja antoi tämän sanan israelilaisille vaikeimpien aikojen keskellä. Kansa oli tuomion alaisena, täysin rappiolla. Kaikki oli hajoamassa. Jesaja sanoi Israelin johtajille: "Kääntykää nyt Herran puoleen! Hän haluaa johdattaa teitä sanallaan: ´Mene tätä tietä, mene tuota tietä, tässä on tie…’ ". He eivät kuunnelleet, vaan kutsuivat Egyptin vapauttamaan heidät. He luottivat Egyptin sotavaunujen, hevosien ja asevoiman apuun.

Kuitenkaan Jumala ei toteuttanut tuomiotaan israelilaisille vielä tässä kohtaa. Ennemminkin hän päätti odottaa kärsivällisesti, kunnes pohja putoaisi kaikilta yrityksiltä. Hän sanoi: "He juoksevat ympäriinsä kaavailemassa selviytymismahdollisuuksiaan, ja minä odotan. Haluan näyttää armoni heidän pahuudestaan huolimatta!" (j. 18). Odotetusti kaikki suunnitelmat kaatuivat, ja kansan tilanne vain huononi. Lopulta, kaikkien yritysten epäonnistuttua, Jumala sanoi kansalle: "Antakaa minun nyt ottaa ohjat! Avatkaa korvanne kuulemaan, niin minä puhun teille. Minä tunnen ulospääsytien ja ohjaan teitä. Haluan opastaa jokaista liikettänne, oikealle ja vasemmalle, vapauttaakseni teidät. Minä ohjaan teitä äänelläni - puhumalla ja kertomalla, mitä teidän tulee tehdä, viimeistä yksityiskohtaa myöten!"

Elintärkeää on tulla tuntemaan Jumalan ääni. Hän puhuu edelleen. Sitä hän tarkoitti sanoessaan: " Minun lampaani tuntevat minun ääneni." Tänä päivänä maailmassa on monia ääniä - kovia ja vaativia. Herran hiljaisen, pienen äänen voi tulla tuntemaan, ja sen voivat kuulla kaikki, jotka luottavat Jeesuksen sanaan.