OLKAA HILJAA

Heräätkö joka aamu ahdistukseen synnistäsi tai tavastasi? Elätkö tuskassa, ajatellen: ”Tämä kauhea asia siis elää minussa edelleen”.
Jumala tietää kaiken synnin, joka on vielä jäänyt sydämeesi. Hän tietää myös, kuinka vihaat sitä ja itket sen tähden. Nyt hän haluaa sinun kuulevan tämän sanan: ”Herra on minun voimani ja kilpeni; häneen minun sydämeni turvasi, ja minä sain avun”(Ps.28:7).

Tämän tähden Daavid saattoi sanoa: ”En minä pelkäisi mitään pahaa”(Ps.23:4). Saatana olisi saanut voiton, jos hän vain olisi voinut vaikuttaa Daavidissa pelkoa. Vihollinen toimii täsmälleen samoin sinun suhteesi. Hän tahtoo sinun pelkäävän, ettet koskaan pääse eroon näistä asioista.

Jumala sanoo kaikille murheellisille ja kärsiville: ”Älä pelkää! Minä näen ja tunnen kärsimyksesi
enkä anna Saatanan tuhota sinua!” Saatat kysyä: ”Mitä minun pitäisi tehdä? Kuinka voin pitää Herran rauhan ja levätä siinä kaiken keskellä?”

Vastaus on Jumalan sanassa Moosekselle ja Israelille. Kun heillä on meri edessään, vihollinen takanaan eikä paikkaa, mihin olisi voinut kääntyä, Jumala käski heitä: ”Älkää peljätkö; pysykää paikoillanne, niin te näette, minkä pelastuksen Herra tänä päivänä antaa teille... Herra sotii teidän puolestanne, ja te olkaa hiljaa (2 Moos.14:13 -14).

Mitä pitää sisällään tämä viimeinen lause ”te olkaa hiljaa”? Se merkitsee, ettei enää tarvitse huolestua, ei enää järkeillä pois pääsyä vaikeuksista. Sen sijaan luottaa siihen, että Jumala aukaisee tien, että hän antaa sinulle ohjeen suunnasta, niin kuin hän sanoi Israelille: ”Lähde liikkeelle!”(2 Moos.14:15).

Joosuakin kohtasi mahdottomia vihollisia. Hän ja hänen väsynyt kouluttamattomien miesten joukkonsa oli marssinut koko yön Gibeoniin. Siellä he kohtasivat valtavan sotakoneiston. Kun Joosua katsoi taistelukentälle, hän näki laakson täynnä komeita vaunuja ja hyvin harjoitettuja jalkaväen sotilaita.

Raamattu kertoo: ”Silloin Herra sanoi Joosualle: ’Älä pelkää heitä, sillä minä annan heidät sinun käsiisi; ei kukaan heistä kestä sinun edessäsi’ "(Joos.10:8).

Jumala julisti voittoa jo, ennen kuin Joosua meni taisteluun. Hän sanoi: ”Voitto on jo saatu! Taistelun jälkeen ei yksikään näistä vihollisen sotilaista seiso jaloillaan. Mene nyt ja taistele tietäen, että olen luvannut antaa sinulle voiton!”

Tämä on ristin sanoma! Voitto on jo saatu meitä varten.