LAMPUNJALAN SIIRTÄMINEN PAIKALTAAN

Ilmestyskirjan toisessa luvussa Kristus antaa meidän tietää, että meidän olisi paras kuunnella häntä. Hän sanoo: ”Tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan”(Ilm. 2:5).

Jeesus sanoo tässä, hän aikoo ottaa meiltä pois kaiken saamamme hengellisen auktoriteetin, jos emme tee parannusta. Siihen kuuluu meidän kaupunkimme, yhteisömme, naapurustomme, koko vaikutusalueemme evankeliointi. Kaikki vaikutuksen mahdollisuudet, joita meillä on, otetaan pois.

Juuri nyt seurakunnat kaikkialla maailmassa sulkevat oviaan. Heidän valonsa on kirjaimellisesti sammunut, koska se tuomio tulee jokaiselle, joka ei suostu katumukseen. Jumala sanoi, että he myös menettäisivät kaiken hengellisen erottamisen, hengelliset siunauksensa, taloudellisen tilansa, puhumattakaan hänen läsnäolostaan. Nyt ne ovat kuolleita, vain muisto entisistä siunauksen ajoista jäljellä.

Olen saarnannut monissa sellaisissa seurakunnissa kolmekymmentä vuotta sitten. Siihen aikaan ne olivat tupaten täynnä innokkaita uskovia, kun taas tänään vain muutama tusina ihmistä istuu penkeissä. Pian ne vähenevät mitättömyyteen, ja ovet sulkeutuvat iäksi. Jumala on kirjoittanut niiden ovien päälle sanan ”Iikabod”, mikä tarkoittaa ”Herran Henki on lähtenyt”.

Jumala saarnaa tätä samaa jokaiselle yksityiselle kristitylle. Hän sanoo: ”Jos kieltäydyt tekemästä parannusta, jos jäät apatiaasi, minä siirrän sinun lampunjalkasi pois paikoiltaan. Ei sinulla sitten enää ole vaikutusta perheessäsi, työpaikallasi – ei missään.”

Kun me nyt luemme näitä sanoja, meidän ei tule pelätä. Jeesus lopettaa varoituksensa tällä tavalla: ”Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa” (Ilm.2:7). Rakas pyhä, Jeesus on se puu! Hän sanoo meille: ”Jos teet parannuksen, minä annan sinulle jatkuvan elämän omasta olemuksestani. Niin kauan kuin rakastat minua, minä annan sinuun yliluonnollisen elämän. Tämä elämä ilmenee siinä, että sinä pystyt erottamaan hengelliset asiat, rakkaudessasi ihmisiä kohtaan, hyvissä teoissa minun valtakunnassani!” Tämä on se laadullinen asia, joka leimaa jokaista Jeesusta todellisesti rakastavaa kristittyä.

Jeesus lupaa, että sinun Jumalan mielen mukainen murheesi, sinun katuva sydämesi ja sinun uudistunut rakkautesi häntä kohtaan johtaa sinut elämään. Niinpä rukoile juuri nyt: ”Herra anna minulle todella katuva sydän. Muuta minut takaisin siksi, mikä olin ensirakkaudessani sinua kohtaan. Vie minut myös syvemmälle sinuun, kuin olen koskaan ollut.”

Kun teet parannusta, Jumala Henki alkaa tuottaa sinussa uutta ilmestystä Kristuksen kirkkaudesta ja hän tekee sen tiettäväksi jokaiselle omassa elinympäristössäsi.