ÄLÄ HUOLEHDI by Gary Wilkerson

Kysyn sinulta yksinkertaisen kysymyksen: Onko sinut vapautettu? Ajattelet varmaan: ”Tietenkin! Jeesus on lunastanut minut ja tehnyt minusta pyhän ja minä elän Hänelle. Tämä on jokaisen uskovan todistus.”

Sitten tässä tulee jatkokysymys: Heijastaako sinun jokapäiväinen elämäsi sitä vapautta, jonka juuri kuvasit? Sanoisivatko ystäväsi, puolisosi, lapsesi että olet päässyt vapaaksi? Vai oletko niiden uskovien joukkojen kaltainen, jotka kokevat olevansa koko ajan hengellisessä muutoksessa? Onko vaelluksesi Kristuksessa jatkuvaa ylös ja alas – liikettä, joskus ilmeisen hengellinen, toisena hetkenä taas lihallinen?

Uskon kautta me hyväksymme suuria teologisia totuuksia Jeesuksen työstä meissä, pelastuksen, lunastuksen, pyhityksen, vapautuksen. Kuitenkin monet meistä pitävät näiden ”hengellisten totuuksien olevan peräisin” jostakin toisesta maailmasta. Me laulamme ja iloitsemme kirkossa siitä, mitä Jeesus on tehnyt meidän hyväksemme, mutta onko Hänen vapauden lahjansa jokapäiväisen elämämme todellisuutta?

Joskus me kaikki ponnistelemme pysyäksemme puhtaina ajatuksiltamme ja teoiltamme. Kun me sitten lankeamme vaelluksessamme Jumalan kanssa, mitä tapahtuu usein, me ihmettelemme: ”Onko Jumala todella vapauttanut minut?” Jos vastauksesi on: ei, jos koet olevasi jumissa ylös- ja alaspäin heittelehtivässä elämässä, ehkä olet huolissasi asemastasi Jumalassa. Ehkä joskus on ihan kyse pelastuksestasi. Ystäväni, se ei ole vapautta. Mitä siis todella tarkoittaa olla päässyt vapauteen Kristuksessa?

Ensimmäinen todiste tästä tulee Jeesukselta: ”Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan”(Matt.6:27, 33).

Olen viime aikoina ollut huolissani jostakin hyvin todellisesta: iästäni! Kun olin kaksikymppinen, katsoin isääni viisikymppisenä ja ajattelin: ”Hän on niin ikivanha.” Nyt kun olen itse päässyt tuohon ikään ja olen hyvinkin ylittänyt elämäni puolen välin, alan saada paniikin. Mitä Jeesus sanoo minulle huolistani? ”Gary, voitko lisätä yhtäkään tuntia elämääsi? Älä huolehdi”.

Kristus tarjoaa samat sanat meille kaikille, jotka ovat huolissaan hengellisestä elämästään: Älä huolehdi. Huolimatta siitä, miten murtunut ja horjuva olet vaelluksessasi Hänen kanssaan, Hän julistaa: ”Sinä olet uusi luomus”. Kun päätit seurata Jeesusta, Hän teki sinusta uuden, ja se ei koskaan muutu. Vaikka ajattelisit, että olet ajautunut liian kauas Hänestä, Jeesus sanoo päinvastoin: ”Älä huolehdi. Olen varannut kaiken, mitä tarvitset Minun yhteyteeni”.