ANTAUTUNUT ELÄMÄ

“Antaudu”. Mitä se merkitsee sinulle? Kirjaimellisesti antautuminen merkitsee ”antaa itsesi toiselle henkilölle”. Se tarkoittaa myös luopumista jostakin sinulle kuuluvasta, omaisuudesta, voimasta, päämääristä, jopa elämästäsi.

Uskoville puhutaan nykyään paljon antautuneesta elämästä. Mitä se tarkkaan sanoen merkitsee? Siinä annat Jeesukselle takaisin sen elämän, jonka hän on antanut sinulle. Silloin luovut elämäsi hallinnasta, oikeuksistasi, voimastasi, johdatuksesta, kaikesta, mitä sanot tai teet. Silloin annat elämäsi täydellisesti hänen käsiinsä. Hän saa tehdä sillä, mitä tahtoo.

Jeesus itsekin eli antautunutta elämää: ”Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen ”tahtonsa, joka on minut lähettänyt”(Joh. 6:38). ”Minä en etsi omaa kunniaani” (Joh 8:50). Kristus ei koskaan tehnyt mitään omaansa. Hän ei tehnyt yhtään liikettä tai puhunut yhtään sanaa saamatta ohjetta Isältä. ”En minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut… minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista" (Joh. 8:28 - 29).

Jeesuksen täydellinen antautuminen Isälle on annettu meille esimerkiksi. Näin meidänkin kuuluisi elää. Saatat sanoa: ”Jeesus oli lihaan tullut Jumala. Hän oli antanut koko elämänsä jo ennen maailmaan tuloaan.” Ei ketään voi pakottaa antamaan elämäänsä, myöskään Jeesusta.

”Sen tähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni" (Joh. 10:17 -18).

Jeesus sanoi meille: ”Älkää käsittäkö väärin. Itseni antaminen on kokonaan omassa vallassani. Olen päättänyt uhrata elämäni. En tee sitä siksi, että kukaan olisi käskenyt minua. Kukaan ei ota minulta elämääni. Isäni antoi minulle oikeuden uhrata elämäni. Hän antoi minulle myös kieltäytyä tämän maljan juomisesta ja välttää ristin. Minä olen kuitenkin päättänyt tehdä sen, rakkaudesta ja täydellisestä antautumisesta hänelle.”

Taivaallinen Isämme on antanut meille saman oikeuden. Mekin voimme elää antautunutta elämää. Ketään ei pakoteta antamaan elämäänsä Jumalalle. Herra ei pane meitä uhraamaan tahtoamme ja antamaan häneltä saamaamme elämää takaisin. Hän tarjoaa meille vapaasti Luvattua Maata, täynnä maitoa, hunajaa ja hedelmiä. Me voimme kyllä kieltäytyä menemästä tuohon täyteyden paikkaan.

On totta, että me voimme saada Kristusta juuri niin paljon, kuin haluamme. Voimme mennä niin syvälle häneen, kuin haluamme, elää kokonaan hänen sanansa ja johdatuksensa mukaan.