SANOMA HÄMMENTYNEILLE USKOVILLE

Puhun nyt niille uskoville, jotka ovat hämmentyneitä kasaantuvista vaikeuksistaan. Psalmista Daavid kertoo olleensa sietämättömien vaikeuksien keskellä:

"Sydämeni minun rinnassani vapisee, kuoleman kauhut lankeavat minun päälleni. Pelko ja vavistus valtaa minut, pöyristys peittää minut" (Ps.55:4-5).

Tutkiessasi Raamattua voit todeta, ettei yksikään Jumalan mies puhu Jumalaan luottamisesta enempää kuin Daavid. Kukaan muu kuin Daavid ei puhunut niin paljon Herran etsimisestä ja odottamisesta puutteen aikoina. Daavid todisti siitä, että hän ei pelkäisi mitään pahaa, vaikka hän kulkisi kuoleman laaksossa, koska Herra oli hänen kanssaan.

Daavid kuitenkin kävi läpi syviä ja kivuliaita ahdistuksen aikoja, jotka järisyttivät hänen uskoaan. Ollessaan kerran hyvin syvällä hän vaikutti lähes toivottomalta ja itki: "Kaikki ihmiset ovat valehtelijoita!" Hän puhui omasta ylitsekäyvästä kivustaan ja surustaan. Mitkään sanat lohdutuksesta ja toivosta eivät kosketa. Kaikki tuntuu valheelta.
Daavidin uskoa vastaan hyökättiin joka puolelta. Hän ei syyttänyt Jumalaa valehtelemisesta, vaan kaikkia hänen ympäriltään kuuluvia ääniä. Daavid oli epätoivon paikassa. Hän halusi päästä pakoon: "Olisipa minulla siivet kuin kyyhkysellä, niin minä lentäisin pois ja pääsisin lepoon." (Ps.55:6 -7)

Puhuessani hämmennyksestä, tiedän mistä puhun. Tyttäreltäni Devilta on juuri leikattu syöpäkasvain. Minun 29-vuotias pojanpoikani on käymässä läpi sytostaattihoitoa neljännen asteen syövän takia. Daavid oli oikeassa: "Pelko ja vavistus valtaa meidät."

Mitä uskova Jumalan lapsi tekee näinä hämmennyksen tunteina? Me teemme kuten Daavid teki:

"Mutta minä huudan Jumalaa ja Herra pelastaa minut. Illoin, aamuin ja keskipäivällä minä valitan ja huokaan, ja hän kuulee minun ääneni. Hän päästää minun sieluni heistä rauhaan, etteivät he minua saavuta; sillä paljon on niitä, jotka ovat minua vastaan" (Ps.55:17 -19).

Mene rukoilemaan, etsiydy Herran läsnäoloon. Vaikka tekisit sen ääneti, huuda sisimpäsi kipu ja pyydä rauhaa tulemaan yllesi. Meidän tulee tehdä enemmän kuin vain uskoa. Meidän tulee pitäytyä Jumalan Sanassa ja rukoilla hänen lupauksiensa toteutumista.

Perheeni ja minä kuljemme uskossa ja luottaen, että Jumala on uskollinen Sanalleen. Jumala on hyvä!