JUMALAN LÄSNÄOLO

Vanha Testamentti on täynnä kertomuksia ihanista siunauksista niille, jotka vaelsivat Jumalan läsnäolossa.
Jumalan läsnäolo oli niin ilmeinen Aabrahamin elämässä, että jopa pakanat hänen ympärillään huomasivat eron hänen ja oman elämänsä välillä: ”Siihen aikaan puhui Abimelek … Aabrahamille sanoen: ’Jumala on sinun kanssasi kaikessa, mitä teet’ ”(1 Moos.21:22). Tämä pakanakuningas sanoi siis: ”Sinussa on jotakin erilaista, Aabraham. Jumala on sinun kanssasi, minne menetkin”.
Jumala lupasi Joosualle, ettei mikään vihollinen pysyisi hänen edessään, kun Jumalan läsnäolo olisi hänen kanssaan: ”Ei kukaan kestä sinun edessäsi kaikkena elinaikanasi. Niin kuin minä olin Mooseksen kanssa, niin minä olen sinunkin kanssasi; minä en jätä sinua enkä hylkää sinua. Ole luja ja rohkea”(Joos.1:5 -6). Kun Jumalan Henki on läsnä meidän luonamme, voimme olla lujia ja rohkeita, koska luotamme Hänen lupauksiinsa.
Jumala kertoi Jesajalle erityisen lupauksen, jonka Hän antaa rakastamilleen ihmisille: ”Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta. Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi… koska minä sinua rakastan… Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi”(Jes.43:1 -5, kirjoittajan kursiivi).
Kun Jumalan läsnäolo on sinussa, voit mennä läpi tulen etkä ainoastaan selviä elossa, vaan Hän varjelee ja suojelee kaiken sen läpi.
 Nämä Vanhan Testamentin kertomukset eivät ole minun tekemiäni. Ne on tarkoitettu rohkaisemaan meitä luottamaan Jumalaan, että Hän on kanssamme elämämme aikana.