VIIMEINEN TAKAISIN KUTSU

Jumala on erityisen huolissaan niistä, jotka ovat olleet hänen rakastamiaan, mutta joutuneet yhtäkkisen kiusausten myrskyn kohteeksi. Hänen lupauksensa pysyy niille, jotka ovat juuri nyt kovassa ahdistuksessa. ”Sillä hän, joka sinut teki, on sinun aviomiehesi, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan. Sillä niin kuin hyljätyn, syvästi murheellisen vaimon on Herra sinut kutsunut - nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi. Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella. Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi”(Jes.54:5-8).

Tämä ennustus on viimeisten päivien seurakunnalle, jonka hän hylkäsi hetkeksi.

Kenet hän hylkäsi hetkeksi? Mikä sai hänet piilottamaan kasvonsa? ”Teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule”(Jes.9:2). Jumala ei ole tehnyt avioeroa nykyisestä, maailmaan sopeutuneesta seurakunnasta, vaan hänen piti kätkeä kasvonsa. Seurakunta on jättänyt hänet, hänen rakkaansa. ”Näin sanoo Herra: ’Missä on teidän äitinne erokirja, jolla olisin lähettänyt hänet pois? Tai kuka on minun velkojani, jolle minä olisin teidät myynyt? Katso, pahojen tekojenne tähden te olette myydyt, teidän rikkomustenne tähden on äitinne lähetetty pois’ ”(Jes.50:1).

Jumala sanoi: ”Te olette lähteneet minun luotani. Te olette tehneet aviorikoksen. Minä en jättänyt teitä, te menitte pois minun luotani! Minun piti kieltää teidät, koska te myitte itsenne prostituutioon”. Sillä Jumala sanoo: ”Näyttäkää paperinne! Näyttäkää kuitti siitä, että minä olen myynyt teidät paholaiselle”. Jumala sanoo: “Emme me elä yhdessä tällä hetkellä, mutta ero ei ole lopullinen. Avioliitto ei ole toivoton. Minä rakastan teitä edelleen! Te jätitte minut, vaikka kutsuin ja kutsuin, mutta te kieltäydyitte kuuntelemasta”. ”Miksi ei ollut ketään, kun minä tulin, miksi ei kukaan vastannut, kun minä huusin?”(Jes.50:2).

Tälle synnin saastuttamalle, luopuneelle, kuljeskelevalle vaimolle Jumala vannoo: ”Minä kutsun teidät takaisin”. ”Sillä näin sanoo Herra: Ilmaiseksi teidät myytiin, rahatta teidät lunastetaan” (Jes.52:3). Taaskin hän sanoo: ”Sillä niin kuin hyljätyn, syvästi murheellisen vaimon on Herra sinut kutsunut” (Jes.54:6). Tämä viimeinen kutsu kaikuu yhä nytkin: ”Minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella”(Jes.54:7).