PUHUUKO JUMALA EDELLEEN?

Samuel kuuli Jumalan äänen selvästi, niin selvästi, että “Herra oli hänen kanssansa eikä antanut yhdenkään sanoistansa varista maahan”(1 Sam.3:19). ”Herra ilmestyi Samuelille Siilossa Herran sanan kautta. Ja Samuelin sana tuli koko Israelille” (1 Sam.3:21- 4:1). Daavid kuuli Jumalan puhuvan ja hän vuorostaan puhui Jumalan kanssa! Jumalan ääni oli hänen ilonsa ja elämänsä. Daavid sanoi: ”Jumala on puhunut pyhäkössänsä! Minä riemuitsen”(Ps.60:6).

Tänä päivänä ei monikaan usko, että Jumala voi edelleen puhua ihmiselle. He sanovat, että Hän puhuu vain Sanansa kautta, että kaikki, mitä Hän tahtoo sanoa, on lukittuna Raamatun kaanoniin. Varmastikaan Jumala ei koskaan puhu vastoin Raamattua, mutta ”Jumala … on näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta”(Hebr.1:1 - 2). Hänen Poikansa puhuu edelleen Hänen lapsilleen! Hän sanoi, että Hänen lampaansa tuntevat Hänen äänensä eivätkä kuuntele toisen ääntä. Me tiedämme, että Jumala puhui ihmisille Vanhassa Testamentissa. Puhuuko Hän Uudessa Testamentissa? Entä viimeisinä päivinä?

Jumala puhui Saulukselle (Paavalille) Damaskoon vievällä tiellä: ”Yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’ " (Ap.t.9:3-4). Lopun elämäänsä Paavali todisti: ”Minä kuulin Hänen äänensä”. Kuningas Agrippan edessä hän sanoi: ”Minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä … nouse … sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt” (Ap.t.26:14, 16).

Pietari kuuli ja totteli Jumalan ääntä. Rukouksessa ollessaan hän kuuli Jumalan sanovan: ”Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'. Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra’ … Niin vastasi ääni taivaasta … Ja tämä tapahtui kolme kertaa” (Ap.t.11:7).

Jeesus käskee viimeistä Laodikean seurakuntaa kuulemaan Hänen ääntään ja avaamaan oven: 

“Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani”(Ilm.3:20).