JOOSEFIN SUURIN KOETUS OLI JUMALAN SANASSA!

”Hän oli lähettänyt heidän edellänsä miehen: Joosef oli myyty orjaksi… siksi kunnes hänen sanansa kävi toteen ja Herran puhe osoitti hänet puhtaaksi”(Ps.105:17,19). Joosefia koeteltiin ja testattiin monella tapaa: vaikein oli sana, jonka hän oli saanut Jumalalta!

Mieti, mitä kaikkea hän sai kestää: seitsemäntoistavuotiaana hänet riisuttiin alasti ja heitettiin kuoppaan kuolemaan nälkään. Hänen kylmäsydämiset veljensä nauroivat hänen armonaneluilleen. He myivät hänet ismaililaisille kauppiaille, jotka veivät hänet karavaaninsa mukana Egyptiin orjakauppaan ja myivät tavalliseksi orjaksi.

Joosefin suurin koetus ei kuitenkaan ollut veljien hylkääminen tai inhimillinen nöyryytys joutuessaan orjaksi tai heitetyksi vankilaan. Ei, Joosefin mieltä hämmensi eniten se, että hän oli kuullut Jumalan puhuvan hänelle selvän sanan!

Jumala oli näyttänyt Joosefille unien kautta, että hänelle annettaisiin suuri valta, jolla hän voisi kirkastaa Jumalan kunniaa. Hänen veljensä kumartaisivat maahan asti hänen edessään, ja hänestä tulisi monien ihmisten pelastaja.

En usko, että tämä oli mikään ”minä-itse”-matka Joosefille. Hänen sydämensä oli niin kiinnittynyt Jumalaan, että tämä sana antoi hänelle nöyrän tunteen päämäärästään: ”Herra, sinä olet laittanut kätesi minun päälleni. Siksi minulla on osa sinun suuressa, iankaikkisessa suunnitelmassasi.” Joosefia siunasi tieto siitä, että hän olisi tärkeä henkilö Jumalan tahdon toteutumisessa. Olosuhteet Joosefin elämässä vain olivat päinvastaiset, kuin Jumala oli antanut hänen ymmärtää. Hän oli orja, hänen piti kumartaa! Kuinka hän voisi uskoa, että hänestä jonakin päivänä tulisi suurten kansanjoukkojen pelastaja, kun hän itse oli orjana! Hän varmaan ajatteli: ”Tässä ei ole mitään järkeä. Kuinka Jumala voisi käskeä minun askeleeni viemään vankilaan, unohduksiin? Jumala sanoi, että minä saisin siunauksen, mutta ei hän mitään tällaista sanonut!”

Joosef palveli kymmenen vuotta uskollisesti Potifarin talossa. Kaiken päätteeksi hänen tuomittiin epäoikeudenmukaisesti, valheiden takia. Hänen voittonsa kiusauksesta suostua Potifarin vaimon syliin vei hänet vankilaan. Niinä aikoina hänellä oli varmaan kauheita epäilyksiä: ”Kuulinko oikein? Mahtoiko oma ylpeyteni vain keksiä nämä unet? Olisivat veljeni sittenkin oikeassa? Ehkä tämä tapahtui minulle vain, koska sain kuritusta jonkinlaisen itsekkään halun takia!”

Rakkaani, on ollut aikoja, jolloin Jumala on näyttänyt minulle asioita, joita hän on halunnut minulle: julistustehtävän, palvelutehtävän, käyttökelpoisuuden takia. Jokaisessa tapauksessa olosuhteet olivat aivan saamani sanan vastakohtia. Sellaisina aikoina ajattelin: ”Oi, Herra, tämä ei voi olla sinun sanasi. Sen täytyy tulla omasta lihastani.” Minua on koeteltu Jumalan minulle antamalla sanalla, mutta hän on antanut lupauksensa ja me voimme luottaa niihin kaikkiin!