TAKAISIN ENSIMMÄISEEN RAKKAUTEESI

”Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi” (Ilm.2:4).

Uskon, että Efeson seurakunnan saama varoitus kuuluu jokaiselle uskovalle näinä viimeisinä päivinä. Yksinkertaisesti sanottuna Herra sanoo meille: ”Ei riitä, että olet huolehtiva, antelias, ahkera palvelijani, joka murehtii syntiä ja julistaa totuutta. Ei riitä, että pidät yllä moraalia, kärsit vaivaa minun tähteni, annat tai jopa ruumiisi poltettavaksi uskosi tähden. Se on osa ristini kantamista.

Voit tehdä tämän minun nimessäni, mutta suhteesi minuun ei lisäänny niiden aikana, jos en tule enenevässä määrin sydämesi iloksi, sillä olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi. Jos suhteesi minuun ei ole enää kovin tärkeä asia sinulle, silloin minulla on jotakin sinua vastaan.”

Mieti Daavidin sanoja: ”Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli”(Ps.73:25). Nämä ovat voimakkaita sanoja, mutta Daavid ei sano: ”Minulla ei ole inhimillistä rakkautta.” Pikemminkin hän tarkoittaa: ”En rakasta ketään muuta sydämessäni yhtä paljon kuin Herraani. Häntä minä janoan ennen kaikkea muuta.”

Daavid kirjoittaa myös: ”Jumala… sinua minun sieluni janoaa, sinua halajaa minun ruumiini kuivassa ja nääntyvässä, vedettömässä maassa”(Ps.63:1). ”Niin kuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala. Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa”(Ps.421-2).

Daavid sanoo: ”Minä janoan Herraa samalla tavalla kuin peura on janoissaan sen jälkeen, kun sitä on ajettu takaa. Peura juoksee itsensä näännyksiin löytääkseen vettä”.

Samoin Jeesus sanoo Efeson uskoville: ”Te ette enää etsi minua niin, kuin perua etsii vettä. En ole enää teidän ponnistelujenne keskipiste. Haluatte ehkä tehdä minulle asioita, mutta en ole enää teidän sydämenne keskipisteessä.”

Palaa takaisin ensimmäiseen rakkauteesi tänään. Pyydä Jeesukselta armoa ja voimaa alkaa uudestaan vartioida suhdettasi häneen.