JUMALAN VANHURSKAUTEEN ANTAUTUNUT

Mikä jatkuvasti ryöstää meiltä ilon ja rauhan Jumalan kanssa, on rajaton yrittämisemme miellyttää häntä lihassamme. Me yritämme miellyttää Herraa omalla inhimillisellä voimallamme, mutta se ei riitä. Kaikki voitot ovat lyhytkestoisia, ja seuraavan kiusauksen tullen lankeamme jo syvemmälle.

Saatana tule sinun luoksesi ja kuiskaa: ”Entä se synti, johon lankesit eilen? Sinä olet syyllinen!”

Voit vastata: ”Ei, olen jo pyytänyt sen anteeksi. Olen pyytänyt Jumalaa pitämään minut erossa siitä. Kaikki on veren alla”.

”Silti sinulla on kiusauksia!”

”Totta, mutta Jeesukseni on valmistanut minulle pakotien. Hänen sanansa sanoo, että minä voin kestää kiusauksen. Hän päästää minut, koska on luvannut”(ks. 1 Kor.10:13).

”Jumalalla on silti jotakin sinua vastaan. Elämässäsi on selvittämättömiä asioita.”

Kun syyttäjä nostaa esille ”selvittämättömät asiat”, sisälläsi kuohuu vielä jonkinlainen sota. Silloin voit vastata:

”Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä” (Kol. 1:21- 22).

Voit sanoa: ”Vaikka olin vieraantunut mieleni kauheissa, pahoissa töissä, vielä himon kourissa, vielä Jumalan pahin vihollinen, Raamattu sanoo, että hän rakasti minua silloinkin. Hän etsi ja sovitti minut itsensä kanssa. Hän on siirtänyt minut pimeyden vallasta hänen valonsa valtakuntaan ja laatinut rauhan minun ja hänen välilleen. Hän rakastaa minua!”

Raamattu sanoo, että yrittäessämme omin voimin, me ”rakennamme omaa vanhurskauttamme”. ”Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle”(Room. 10:3). Silloin oma lihamme on työssä!