MENE TAKAISIN BEETELIIN


Jumala tuli unessa Jaakobin luo ja sanoi: “Mene takaisin Beeteliin, paikkaan, jossa ensi kertaa kohtasit minut. Rakenna sinne alttari, niin kuin lupasit” (ks.1 Moos. 28:10 -22 ja 31:13).

Jaakob oli kuullut selvän sanan Herralta ja toimi totellen sanaa täydellisesti. Hän tiesi, että Jumala varjelisi häntä, olisi hänen kanssaan ja toteuttaisi suunnitelmansa. Silti Jaakob kohtasi vaaran, joka vei hänet melkein tuhon partaalle.

Hän oli palaamassa kohtaamaan veljensä Eesaun ja isänsä, molemmat, joita hän oli pettänyt. Silloin sanansaattaja toi hänelle varoittavan viestin: ”Eesau on tulossa neljänsadan miehen armeijan kanssa. Hän hakee sinua.”

Raamattu sanoo: ”Silloin valtasi Jaakobin suuri pelko…”(1 Moos.32:7). Hän jakoi väkensä nopeasti kahteen ryhmään ajatellen: ”Jos Eesau tappaa toisen ryhmän, kuitenkin toinen pääsee pakoon”. Tälläkin pelottavimman kokemuksen hetkellä näemme todistuksen Jaakobin särjetystä ja nöyrästä hengestä:


  • ”Ja Jaakob sanoi: "Isäni Aabrahamin Jumala ja isäni Iisakin Jumala, Herra, sinä, joka sanoit minulle: 'Palaja maahasi ja sukusi luo, niin minä teen sinulle hyvää!' Minä olen liian halpa kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi osoittanut; sillä ainoastaan sauva kädessäni minä kuljin tämän Jordanin yli, ja nyt on minulle karttunut kaksi joukkoa.
  • Pelasta minut veljeni Eesaun käsistä, sillä minä pelkään, että hän tulee ja tuhoaa minut ynnä äidit lapsineen. Olethan itse sanonut: 'Minä teen sinulle hyvää ja annan sinun jälkeläistesi luvun tulla paljoksi kuin meren hiekka, jota ei voida lukea sen paljouden tähden' "( 1 Moos.32:9- 12). 

Jaakob piti kiinni liitosta, jonka Jumala oli tehnyt hänen kanssaan. Hän sanoi: ”Herra, sinä lupasit minulle ja sanoit, että kulkisit minun kanssani. Nyt näyttää siltä, että menetän kaiken. En pyydä mitään hyvyyttä itselleni, mutta minä rakastan sinua ja tottelen sinua. Missä on siis liittosi, Jumala?”

Elämänsä lopulla Jaakob, mies, jolla oli särjetty ja nöyrä henki, katsoi taaksepäin ja saattoi sanoa: ”Kun veljeni Eesau uhkasi minua, luulin elämäni olevan jo lopussa, mutta Jumala toi minut vapauteen. Hän oli minun kanssani koko matkan ajan!”