MIHIN OLET KIINNITTÄNYT SYDÄMESI?

Missä sinun sydämesi on kiinni juuri nyt? Ikävöikö sielusi Jeesusta vai tämän maailman asioita?

Eräs postituslistamme nainen kirjoitti minulle ahdistavan viestin: ”Mieheni oli aiemmin täynnä Jumalan tulta. Vuosikaudet hän palveli uskollisesti Herran työssä, mutta nyt hän on kiintynyt uusiin haasteisiin. Hän ei enää vietä aikaa Herran kanssa. Olen kovin huolissani hänen kylmenemisestään.”

Jeesus kertoi vertauksen juuri tällaisesta laillisesta haasteesta. Rikas mies oli lähettänyt palvelijansa kutsumaan kaikki ystävänsä järjestämäänsä suureen juhlaan. Raamattu sanoo, että he ”kaikki rupesivat järjestään estelemään” (Luuk.14:18).

Yksi ystävä sanoi palvelijalle: ”Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä.” Seuraava kertoi palvelijalle: ”Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan”, kerro isännällesi, etten voi tulla, koska minun täytyy mennä kyntämään niillä peltoani.” Vielä eräs toinen sanoi palvelijalle: ’Minä otin vaimon’ ja nyt olen lähdössä häämatkalle. Ei minulla ole aikaa tulla juhlaasi.”

Mies oli kutsunut kaikki ystävänsä nauttimaan yhteydestä kanssaan. Hän oli tehnyt järjestelyjä heidän mukavuudekseen. Pöytä oli katettu ja kaikki oli valmiina, mutta kukaan ei tullut. Jokaisella oli omat kiireensä.

Jokaisella heistä oli hyvä, laillinen syy olla tulematta. Eivät he ystäväänsä kaihtaneet siksi, että olisivat halunneet mennä toisiin juhliin tai baariin. Päinvastoin Raamattu hyväksyy kaiken, mitä nämä ihmiset olivat tekemässä: Ostaminen ja myyminen voi tuoda perheelle turvallisuutta. Ostamansa tuotteen testaaminenhan on myös pelkkää liiketoimintaa. Viimeiseksi, avioliitto on siunaus, jota Raamattu korostaa.

Miten rikas mies suhtautui tähän? Raamattu kertoo: ”Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi; sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'." (Luuk.14:23- 24)

Tässä vertauksessa Jeesus ilmaisee selvästi, että kaikesta hyvästä, laillisesta tulee syntiä, kun se ottaa Herran paikan elämässämme.