AABRAHAMIN SIEMEN

Meille on varattuna voitto kaikkiin mieltämme huolettaviin asioihin. Se on paketoituna Jumalan tekemään liittoon Aabrahamin ja hänen jälkeläistensä kanssa vuosia sitten:

”Pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat, tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa, sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme; suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme”(Luuk.1:71 - 75).

Jumalan vala Aabrahamille ja hänen lapsilleen on kristallinkirkas: Hän vapauttaa meidät kaikista vihollisistamme, niin että voimme elää ilman pelkoa, huolettomina ja levossa kaikkina elämämme päivinä!

Rakas lukija, tämä liitto koskee jokaista tänä päivänä elävää uskovaa. Paavalin mukaan kaikki, jotka ovat ottaneet Kristuksen vastaan Herranaan uskossa, ovat ”Aabrahamin siementä”. ”Eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi” (Room.9:8). ”Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia” (Gal.3:7).

Niin, miten pääsemme osallisiksi tämän liiton lupauksista? Aabraham teki saman kysymyksen Herralle, kun ei nähnyt mitään ratkaisua tähän ongelmaan. Hän kysyi: ”Mitä sinä annat minulle, Herra, kun et ole antanut minulle jälkeläistä?” Näin Jumala vastasi: ”Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri" (1 Moos.15:1).

Herra sanoi hänelle: ”Aabraham, minä annan itseni sinulle, siinä kaikki. Minä olen sinun puolustajasi ja sinun suuri palkkasi, koska olen se, joka minä olen. sinun ei enää koskaan tarvitse pelätä yhtään vihollistasi niin kauan kuin elät, koska minä olen sinun Jumalasi.”

Herra antaa meille ihanan lupauksen, samanlaisen kuin se, jonka hän antoi uudessa liitossa, kun hän sanoi: ”Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani” (Hebr.8:10). Aivan luomisen alusta asti läpi koko Raamatun me kuulemme Jumalan pyytävän ihmiskuntaa: ”Minä haluan olla teidän Jumalanne!”