TOSI EVANKELIUMI

Mikä on Jeesuksen Kristuksen tosi evankeliumi?

Herra sanoi Pietarille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua”(Matt.16:24).

Selvästikin kuuluminen Jeesukselle merkitsee seurakunnalle enemmän kuin vain uskomista Häneen. Monet kristityt tänään vain ”äänestävät Jeesusta”. Heidän asenteensa on: ”Minä äänestin Kristusta. Se tekee minusta Hänen puolueensa jäsenen”. Kun he kerran ovat äänestäneet, he lähtevät tiehensä ja unohtavat kaiken Hänen herruudestaan elämässään.

Jeesus sanoo, että Hänen seurakuntaansa kuuluminen merkitsee sitoutumista Hänen seuraamiseensa. Se taas tarkoittaa itsensä kieltämistä ja ristinsä ottamista. ”Joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias”(Matt.10:38).

Herramme puhuu selvästi: ”Jos kuulut seurakuntaani, valmistaudu silloin kärsimään ja joutumaan vainotuksi uskosi tähden. Ole valmis kieltämään itseltäsi kaikki maine, suosio ja maailmallisen nautinnonetsintä.”

Totta on, ettei maailma ole koskaan hyväksynyt Kristuksen kirkkoa eikä sitä koskaan tapahdu. Jos elät Jeesukselle, sinun ei tarvitse erottautua toisten seurasta. He tekevät sen sinun puolestasi. Sinun pitää vain elää Hänelle ja ottaa vastaan moitteet, hylkäämisen, paheksumiset: ”Ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikään kuin jonkin pahan - Ihmisen Pojan tähden”(Luuk.6:22). 


Kuitenkin Jeesus lisää, että tämä polku johtaa todelliseen tyydytykseen: ”Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen”(Matt.16:25). Toisin sanoen: Ainoa tapa löytää tarkoitus elämääsi, on myydä kaikki, mitä sinulla on Minun tähteni. Siten sinä löydät todellisen ilon, rauhan ja tyydytyksen”. Kristus sanoo meille: ”Minun seurakuntani on tahraton ja rypytön. Kun tulet luokseni, sinun pitää haluta laskea maahan kaikki syntisi. Sinun tulee antaa minulle kaikki, kuolla kokonaan itsellesi, jumalattomille intohimoillesi ja egollesi. Sinun pitää haudata itsesi uskossa Minun kanssani. Minä sitten nostan sinut uuteen elämään.”