LUO MINUUN PUHDAS SYDÄN

Jos ei olisi ollut Naatanin kaltaista profeettaa, ei läpitunkevaa, profeetallista sanaa, Daavidille olisi käynyt kuten Saulille: hän olisi kuollut hengellisesti, ilman Pyhän Hengen johdatusta, menettänyt kaiken läheisyyden Jumalan kanssa.

Kun Daavid kuunteli Naatanin rakkaudellisia mutta polttavia sanoja, hän muisti ajan, jolloin edellinen kuningas oli saanut varoituksen profeetalta. Daavid oli kuullut kaiken profeetta Samuelin varoituksesta kuningas Saulille. Hän oli myös kuullut Saulin puolisydämisen vastauksen, muka tunnustuksen: ”Olen tehnyt syntiä” (En usko, että Saul rukoili sydämestään, niin kuin Daavid teki, ”Olen tehnyt syntiä Herraa vastaan!”)

Daavid näki läheltä tuhoisat muutokset, jotka kohtasivat Saulia. Kerran hurskas, Hengen johdossa ollut, kuningas alkoi jatkuvasti hylätä Hengen moitteet, joita profeetta toi hänelle. Pian Saul alkoi vaeltaa oman tahdon mukaan, katkerana ja kapinallisena. Lopulta Pyhä Henki lähti hänestä: ”Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana" (1 Sam.15:23). ”Herra oli hänen (Daavidin) kanssansa, mutta oli poistunut Saulista”(1 Sam.18:12), ja Saul lopulta joutui kääntymään noitavaimon puoleen saadakseen johdatusta. Hän tunnusti tälle: ”Jumala on poistunut minusta eikä vastaa minulle enää, ei profeettain kautta eikä unissa. Niin minä kutsutin sinut, että ilmoittaisit minulle, mitä minun on tehtävä" (1 Sam.28:15).

Daavid muisti hulluuden, rumuuden ja väkivallan ympäröineen tätä miestä, joka oli sulkenut ulkopuolelleen Jumalan sanan. Yhtäkkiä totuus lävisti hänen oman sydämensä: ”Jumala ei katso henkilöön. Olen tehnyt syntiä niin, kuin Saul teki. Oi, Herra olen tehnyt syntiä sinua vastaan! Älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi niin, kuin otit Saulilta.”

Daavid kirjoitti: ”Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; Puhdista minut… Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi”(Ps.51:3-4, 7. 10- 11).