SE PURKAUTUU ESIIN

Miika tuo huomiomme kohteeksi erään Vanhan Testamentin ihanimman profetian. Hän ennusti kansasta, joka seuraisi Herraa uudelle laitumelle: ”Minä tahdon tarkoin koota sinut, Jaakob, kaikkinesi, visusti kerätä Israelin jääneet, saattaa heidät yhteen, niin kuin lampaat tarhaan, niin kuin lauman laitumellensa” (Miika 2:12).

Miika näki Jumalan kansan vapautuvan, ihmiset, joiden sydän löi yhtä tahtia, joukon, niin Hengen kuljettaman, että luopiokirkko heittäisi heidät ulos. ”Sinä päivänä, sanoo Herra, minä tahdon koota ontuvat ja kerätä hajalleen ajetut ja ne, joille minä olin tuottanut onnettomuutta. Minä teen ontuvista talteen jäävät ja kauas joutuneista väkevän kansan. Ja Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella siitä alkaen ja iankaikkisesti”(Miika 4:6-7).

Keistä tämä pyhä jäännös koostuu? Ei ylpeistä, itsekeskeisistä julistajista, sliipatuista, kohutuista tähdistä! Ei! Näitä ihmisiä on koeteltu tulessa. Heihin kuuluvat myös tuntemattomat, hylkiöt, ne joita pidetään surkeina verrattuna korkeisiin ja mahtaviin ryhmiin, jotka kohottavat äänensä Jumalan huoneen korruptiota vastaan.

Jumala sanoo: ”Minä saatan heidät yhteen”. Kaikki inhimilliset ponnistukset Jumalan palvelijoiden tuomiseksi yhteen ovat turhia. Jumalan täytyy tehdä se. Se, mikä tuo jäännöksen yhteen näkemään silmästä silmään, on katuva sydän, joka on yhteydessä Kristukseen.

Hieronymos, eräs alkukirkon ajan kirkkoisistä ja suuri Raamatun tuntija, kuvaa heitä ”niiksi Jumalan lapsiksi, jotka tekevät parannusta ja nousevat maallisten asioiden yläpuolelle ja ikävöivät taivasta”. Nämä ovat taivasmielisiä ihmisiä, kevytmielisyyttä ja kompromisseja vierovia, ihmisiä, jotka kaipaavat pyhyyttä Jumalan huoneeseen. Nytkin on olemassa pyhä jäännös, joka hypähtää pois ihmisten keskuudesta. Jokainen Jumalan mies tai nainen, jonka sydän on särkynyt Jumalan huoneen synnin ja korruption tähden, voi tuntea tämän Hengen hypähdyksen! Se on tulossa, juuri purkautumassa esiin!