USKO MIELLYTTÄÄ JUMALAA by Claude Houde

Kristus moitti Laodikean seurakuntaa, joka edustaa lopun ajan kirkkoa. Hän antoi sille varoituksen, joka ulottuu vuosisatojen yli puhumaan sinulle ja minulle tänään: ”Koska olet penseä, … olen minä oksentava sinut suustani ulos”(Ilm. 3:16). Miten uskomattomat sanat nämä ovat! Mikä on uuden ajan seurakunnan tekemä rikos, käsittämätön synti? Kuuntele hänen sanojaan, joka on kaiken yläpuolella, etsii meidän uskoamme, luottamustamme ja antautumistamme: ”Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani”(Ilm.3:17, 20).

Tämä Raamatunkohta, jota on siteerattu niin usein ja niin paljon täysin irti yhteydestään, ei ole tarkoitettu kadotetulle maailmalle, jolla olisi syytä ”päästää Jeesus sisälle”. Pikemminkin se on suora ja vakava huuto nykyajan uskoville, jotka makaavat laiskoina välinpitämättöminä vuoteillaan, melko tyytyväisinä itseensä ja siihen osaan, mikä heillä on. Tämä sukupolvi on paholaisen sokeuttama. Se ei näe hengellistä ilmestystä, että ilman palavaa uskoa on mahdotonta miellyttää Jumalaa. Jeesus on kirjaimellisesti ja dramaattisesti itseriittoisen ja niin itseensä tyytyväisen seurakunnan ovella. Seurakunta luottaa metodeihin, strategioihin ja uusimpien sanavalintojen ja taktiikkojen voimaan. Ne on lainattu maallisilta kauppatoreilta. Jeesus huutaa: ”Päästäkää minut sisään! Tehkää parannus! Kääntykää pois rikkinäisten vesiastioiden luota, jotka eivät tarjoa elävää vettä! Minä kutsun ihmisiä, jotka luottavat ja uskovat, pitämään vakavasti kiinni lupauksistani. Minä haluan ihmisiä, joiden usko sallii nähdä näkymättömän, uskoa uskomattoman ja vastaanottaa mahdottoman!”

Seurakunnan ohjelmassa voi olla ylistystä, suurenmoisia musiikkiesityksiä, näyttäviä rakennuksia, huomattavia osanottajamääriä, aktivoivaa opetusta, mitä tahansa seurakunta- ja sosiaalista ohjelmaa, jopa uskovien ”kaanaankieltä” ja Raamatun sitaatteja, mutta ilman uskoa on mahdotonta miellyttää Jumalaa! Jumala iloitsee saadessaan siirtää vuoria ja vapauttaa erityisiä taivaallisia voimia tullen ihmeellisesti väliin, kun vilpitön ihmisen yksinkertaisesti kääntyy hänen puoleensa totisessa ja palavassa uskossa.

Palava, rohkea usko avaa edelleenkin taivaat, liikuttaa hänen sydäntään ja kättään ja antaa meille rajattoman pääsyn yllättäviin, ehtymättömiin, selittämättömiin, ihmeenomaisiin ja yliluonnollisiin varantoihin. Jumala sanoo: ”Minä rakastan uskoa! Usko liikuttaa minua! Usko näkee minun voimani ja saa suosioni!” Kun olin pastorina Montrealissa, minun tarvitsi vain katsoa siihen monituhantiseen joukkoon, joka kokoontui sunnuntaiaamuisin, ja tulla muistetuksi tämän päivän ihmeistä, kertomuksista ja todistuksista, jotka iloisesti julistavat kyyniselle ja epäuskoiselle maailmalle, että usko miellyttää Jumalaa!


__________
Claude Houde, johtava pastori Eglise Nouvelle Vie (Uuden Elämän Seurakunnassa) Montrealissa, Canadassa on usein puhujana Expect Church Leadership-konferensseissa, joita World Challenge vetää kaikkialla maailmassa. Hänen johdossaan Eeden Elämän Seurakunta on kasvanut kourallisesta ihmisiä enempään kuin 3 500 seurakuntalaiseen siinä osassa Canadaa, jossa on vähän protestanttisia seurakuntia.