JUMALAN ARMOTEOT

”Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni”(Jer.31:9).

Efraimin heimo, Israelin suurin, oli lähinnä Jumalan sydäntä. Herralla oli iankaikkinen suunnitelma tätä erityisen siunattua heimoa kohtaan., mutta Efraim lankeili ja murehdutti Jumalaa. Kansa teki enemmän syntiä kuin kukaan muu Israelissa! Hylkäsikö Jumala Efraimin? Aivan päinvastoin: Herra sanoi, että heistä tulisi vapaa ja sovitettu kansa! He saisivat elää lihavuuden ääressä. Se merkitsee Jumalan suurinta siunausta (ks.Jer.31:14).

Mitä Jumala näki Efraimissa? Heillä oli katuva sydän. He häpesivät syntiään ja olivat valmiita palaaman Herran tykö. Kaikista heidän rikkomuksistaan huolimatta tämä piirre heissä veti Jumalan sydäntä heidän puoleensa. Kun voimakas profeetallinen sana tuli heille, he vastasivat ja kun heitä moitittiin, he itkivät syntejään.

Kun he olivat syvimmällä luopumuksessaan, Jumala sanoi: ”Eikö Efraim ole minun kallis poikani, minun lempilapseni? Sillä niin usein kuin minä puhunkin häntä vastaan, alati minä häntä muistan. Siksi minun sisimpäni väräjää hänen tähtensä: minun täytyy armahtaa häntä, sanoo Herra” (Jer.31:20). Jumala tarkoitti siis tällä: ”Efraimin rikkomuksista ja virheistä huolimatta näen katumuksen hengen enkä siksi ota pois hellää rakkauttani. Iankaikkinen aivoitukseni Efraimia kohtaan menee minun suunnitelmani mukaisesti.”

Rakas lukijani, Jumalalla on suunnitelma sinunkin elämällesi. Hän vie päätökseen kaiken, mitä on tarkoittanut sinulle, vaikka olisitkin juuri nyt kovassa koetuksen ajassa. Jumala on tarkkaan miettinyt tulevaisuuttasi.

Minulla on profeetallinen sana jollekin tätä lukevalle: ”Et voi punnita Jumalan iankaikkista aivoitusta elämässäsi sen mukaan, mitä tunnet ja luulet”. Jumala tahtoo sanoa sinulle: ”Pidä sydämesi nöyränä minun edessäni. Luota sanaani siitä, minkälainen minä olen. Minä olen hellä rakastava Isä, joka on panostanut paljon sinuun enkä aio antaa sinun mennä menojasi. Sinä olet minun ihana lapseni ja minä vapahdan sinut!”

”Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon”(Jer.29:11).