ODOTTAA HÄNTÄ

Profeetta Samuelin käsky kuningas Saulille kuului: “Mene sitten minun edelläni Gilgaliin, niin …. minä tulen sinun luoksesi ja ilmoitan sinulle, mitä sinun on tehtävä"(1 Sam.10:8). Saulin ainoana vastuuna oli odottaa! Jumala halusi kuulla Saulin sanovan: ”Jumala pitää sanansa. Ei koskaan Samuelin huulilta ole langennut sanaa maahan. Jumala sanoi, että minun pitää odottaa ohjeita ja minä odotan.”

Ylpeys tulee järkeilemään: ”Ei Jumala varmaankaan sitä tarkoittanut. Ehkä kuulin väärin”. Sen sijaan, että seisoisimme tiukasti Jumalan sanan päällä, alamme miettiä. Maatessamme vuoteella yön tunteina me sanomme: ”Herra, minusta pitäisi tehdä näin.” On tosi pahaa järkeillä loogisesti mitään, kun ei ole selvää ohjetta Jumalalta. Jos haluat olla miksikään hyödyksi Jumalalle, sinä odotat kärsivällisesti hänen toimintaansa.

”Mutta Samuel sanoi: ’Mitä olet tehnyt?’ Saul vastasi: ’Kun näin, että kansa hajaantui pois minun luotani etkä sinä tullut määrättynä aikana, vaikka filistealaiset olivat kokoontuneet Mikmaaseen, niin minä ajattelin: nyt filistealaiset hyökkäävät minua vastaan alas Gilgaliin, enkä minä ole etsinyt Herran mielisuosiota; ja minä rohkaisin itseni ja uhrasin polttouhrin’.

Samuel sanoi Saulille: ’Sinä olet tehnyt tyhmästi.… nyt sinun kuninkuutesi ei ole pysyvä. Herra on etsinyt itselleen mielensä mukaisen miehen, ja hänet on Herra määrännyt kansansa ruhtinaaksi, koska sinä et noudattanut käskyä, minkä Herra sinulle antoi"(1 Sam.13:11- 14).

Saul odotti seitsemän päivää, mutta se ei ollut pyhää odotusta. Hän oli kärsimätön, vihainen, pelokas ja mutristi huuliaan. Meillä pitää odottaessamme uskoa, että Jumala välittää meistä ja rakastaa meitä ja tulee ajallaan. Odottaminen on niin tärkeää, että minun pitää nyt näyttää sinulle joitakin Raamatun jakeita todistaakseni sen.

”Ja sinä päivänä sanotaan: ’Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi"(Jes.25:9).

”Ei ole ikiajoista kuultu, ei ole korviin tullut, ei ole silmä nähnyt muuta Jumalaa, paitsi sinut, joka senkaltaisia tekisi häntä odottavalle”(Jes.64:4).