HÄN LOPETTAA SODAT

”Hän lopettaa sodat …”(Ps.46:9).

Mikä ihana sanoma Jumalan lapselle, jonka sielu on sodan runtelema ja repimä! Sydämessäni oleva taistelu on hänen taistelunsa, ja hän yksin voi lopettaa sen. Minun rakastava Isäni ei anna vanhan ihmiseni tai paholaisen pelotella minua häviöön. Minun sotani määritteli Jaakob kirjeessään:

”Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?”(Jaak.4:1). Näihin himoihin luetaan ahneus, ylpeys ja kateus.

Aikojen halki Jumalan pyhät ovat kysyneet samaa: ”Mahtaako tämä himo-sota koskaan loppua elinaikanani?” Eivätkö Jumalaa todella rakastavat ihmiset kysele samaa tänä päivänä?

Vastaus tietenkin on, että sota loppuu ja sen täytyy loppua. Sitä seuraa väistämättä suurin kenenkään koskaan tuntema rauha. Kuinka sota sitten päättyy, ja kuka sen päättää? Jos puhutaan minun taistelustani ja minun velvollisuudestani lopettaa se, Jumalan pitää näyttää minulle, miten sen voi tehdä. Jos se onkin todella hänen taistelunsa, sitten hänen pitää päättää se omana aikanaan ja omalla tavallaan. Hänen täytyy antaa minulle kärsivällisyyttä tappelun aina vain jatkuessa. Tiedänhän minä, että hän on siinä kanssani loppuun asti.

Jaakob käyttää jakeessaan kreikan sanaa stratenomai, mikä viittaa taisteluun lihallisuutta vastaan, sotilas sodassa. Se on johdettu sanasta stratia, joka tarkoittaa sotajoukkoa, leiriytynyttä armeijaa. Eikö Daavid puhunutkin meitä ympäröivästä sotajoukosta? Omat lihalliset taipumuksemme tulevat vastaamme kuin armeija, paha sotajoukko, jolla on mielessä alistaa ja johtaa meidät sekasortoon. Se tähtää uskomme haaksirikkoon, kun hyökkää mieltämme vastaan pelolla ja epäuskolla.

Jos tutkimme hepreankielen sanaa, jota Daavid käyttää sodasta psalmissa 46: 9, siitä tulee riemuitsemisen aihe. Se on milchamah, joka tarkoittaa syömistä, kuluttamista loppuun ja nielemistä.

Tämän Raamatun kohdan sanoma on yksinkertaisen ihmeellinen: Jumala aikoo pysäyttää vihollisen syömästä meitä, kuluttamasta meitä loppuun ja nielemästä meitä. Hän ei enää anna himon syödä meitä tai voittaa meitä. Rohkaise itsesi! Jumala itse lopettaa himo-sodan. Tämä on Jumalan taistelu, eikä hän koskaan häviä sitä.