KOKO SYDÄMESTÄNSÄ

Jumala tekee erityisiä lupauksia niille, jotka ovat päättäneet etsiä häntä koko sydämestänsä. Yksi tällainen on hänen läsnäolonsa liitto. Siinä on kuitenkin ehtoja. Raamattu selittää, että saamme elämäämme uskomattoman siunauksen Jumalan läsnäolosta, jos noudatamme tämän liiton sääntöjä. Tämä ei päde ainoastaan pelastukseen. Se puhuu sellaisesta Jumalan etsimisestä, jossa Jumalan ihmeellinen läsnäolo vuodatetaan meihin, se näkyy ja tulee kaikkien tietoon.

Jumala ilmaisi läsnäolonsa liiton erään nimettömän profeetan kautta, joka ilmoitti sanoman Eelille, Israelin ylimmäiselle papille. Siihen aikaan Eeli oli luopumuksessa. Herra oli puhunut hänelle, varoittanut häntä suosimasta syntiä ja kompromisseja. Eeli oli kuitenkin jättänyt ottamatta huomioon kaikki Jumalan sanat. Nyt tämä tuntematon profeetta sanoi Eelille: ”Sen tähden Herra, Israelin Jumala, sanoo: ’Minä olen tosin sanonut: sinun sukusi ja sinun isäsi suku saavat vaeltaa minun edessäni iäti. Mutta nyt Herra sanoo: Pois se! Sillä minä kunnioitan niitä, jotka minua kunnioittavat; mutta jotka minut ylenkatsovat, ne tulevat halveksituiksi’.” (1 Sam.2:30).

Lauseella “tulevat halveksituiksi” on jotakin tekemistä Jumalan läsnäolon poistamisen kanssa. Tämä ei tarkoita, että henkilö joutuisi tuomituksi, vaan että hänen täytyy vaeltaa oman lihansa voimassa. Jumala sanoi Eelille: ”Aioin siunata sinua ja sukuasi suosionosoituksensa sinulle. Sinä olet kuitenkin pilkannut minua käymällä pehmeäksi syntiin nähden ja antamalla himojesi työntää minut sivuun. Nyt otan läsnäoloni sinulta pois.”

Monet tulevat Kristuksen luokse suuressa uskon alkuinnostuksessa. Ajan pitkään he kuitenkin laantuvat innostansa ja alkavat laiminlyödä Herraa. He ylenkatsovat hänen käskynsä ja kääntyvät takaisin vanhoihin syntisiin menoihinsa. Silti he uskovat, että Jumalan läsnäolo pysyy heissä. Se on kuitenkin valhetta, luulottelua. Raamattu sanoo selvästi, että Jumala hylkää sinut, jos sinä hylkäät hänet.