YLILUONNOLLINEN VARUSTUS - Carter Conlon

”Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi" (Matt.17:27).

Me ymmärrämme, että Jeesus halusi varmistaa temppeliveron maksun. Kysymme vain, miksi Hän ei vain pannut kättänsä taskuun ja antanut kolikkoa Pietarille? Miksi Hän antoi tälle hyvin yksityiskohtaiset ohjeet järven rantaan menemisestä, ongen heittämisestä veteen ja rahan löytymisestä ensimmäisen saaliskalan suusta? Jos Jeesuksella ei olisi ollut rahaa taskussaan, Hän olisi voinut tehdä ihmeen ja saada rahan taskuunsa yhtä hyvin, kuin Hän hommasi sen kalan suuhun! Mikä tässä nyt oli se tärkeä juttu?

Jeesus opetti tässä Pietarille, saman, mitä Hän yrittää opettaa meille tänään: ”Jos nyt olet uskollinen pienissä asioissa, minä avaan sinulle tien yliluonnolliseen uskoon ja varustukseen. Minä avaan sinulle jotakin, mikä tuo kunniaa Jumalan nimelle.”

Kuvittele Pietari menossa rantaan ja selittämässä ihmisille, että Jumala oli käskenyt hänen onkia kalan, koska sillä oli suussa raha temppeliveron maksua varten. Toiset kalastajat olisivat päättäneet: ”Hän on seonnut! On oleskellut liian kauan tämän opettajan kanssa!” Kun Pietari tuntia myöhemmin palasi kolikko kädessään, hän saattoi todistaa: ”Tapahtui juuri niin kuin Herra sanoi! Minä ongin kalan, avasin sen suun, ja siellä oli kolikko, tarpeeksi arvokas minun ja Jeesuksen temppeliveron maksuun.”

Juuri tämän kuvan mukaisesti meidän, sinun ja minun, tulee tehdä oikeat päätöksemme, kun se paikka tulee ja löydämme yliluonnollisen varustuksen, jota tarvitsemme: rehellisyyden, ilon ja mukavuuden varustuksen, jota olemme yrittäneet löytää muualta. Se alkaa, kun annamme Jeesuksen tulla temppelin nurkkiin (se temppeli olet sinä ja minä) ja sanoa meille: ”Minä haluan puhua sinulle jostakin”. Kun Jeesus puhui Pietarille temppelissä, Pietari olisi voinut helposti lähteä tiehensä ja sanoa: ”Selvä, olen vapaa, ei minun tarvitse maksaa temppeliveroa ”. Kiitos Herralle, hän ei tehnyt niin, sillä Jeesus opetti hänelle jotakin yliluonnollisesta.

__________
Carter Conlon tuli mukaan Times Square Churchin työhön vuonna 1994 perustajamme, David Wilkersonin kutsusta. Hänet asetettiin vanhemman pastorin virkaan vuonna 2001.