ÄLÄ ANNA PERÄKSI by Gary Wilkerson

Paavali ei silmäänsä räpäyttänyt, kun tuli yllättävä tilanne. Mieti seuraavaa tapahtumaa: ”

”Kun oli oltu kauan syömättä, niin Paavali nousi heidän keskellään ja sanoi: "Miehet, teidän olisi pitänyt noudattaa minun neuvoani eikä lähteä Kreetasta; siten olisitte säästyneet tästä vaivasta ja vahingosta. Mutta nyt minä kehotan teitä olemaan rohkealla mielellä, sillä ei yksikään teistä huku, ainoastaan laiva hukkuu. Sillä tänä yönä seisoi minun tykönäni sen Jumalan enkeli, jonka oma minä olen ja jota minä myös palvelen, ja sanoi: 'Älä pelkää, Paavali, keisarin eteen sinun pitää menemän; ja katso, Jumala on lahjoittanut sinulle kaikki, jotka sinun kanssasi purjehtivat'. Olkaa sen tähden rohkealla mielellä, miehet; sillä minulla on se usko Jumalaan, että niin käy, kuin minulle on puhuttu. Mutta jollekin saarelle meidän täytyy viskautua" (Ap.t.27:21 -26).

En tiedä, mitä sinä ajattelet, mutta ainakin minä olisin järkyttynyt kuullessani: ”Minun laivani joutuu pian haaksirikkoon? Herra, mitä nyt tapahtuu?”

Mitä sinä tekisit, jos sinulle kerrottaisiin, että laivasi hukkuu? Miten suhtautuisit siihen, että sinun kutsumuksesi olisi uhattuna hallitsemattomien olosuhteitten takia? Monille meistä ilmaantuisi identiteettikriisi, koska identiteettimme riippuu kutsumuksestamme, on se sitten perhe tai työ tai julistustehtävä. Laivamme voi olla kotimme, uusi automme, lastemme menestys urheilussa, tai sata muuta asiaa. Meidän tulisi kiittää Jumalaa elämämme laivoista. Niillä ei kuitenkaan ole sitä arvoa Kristukselle ja ihmisille, joita hän on kutsunut meidät palvelemaan. Meidän identiteettimme ei voi olla missään muussa kuin Kristuksessa.

Paavali tiesi tämän, ja kun hänen laivansa meni säpäleiksi, hänen katseensa ei hetkeksikään hervonnut kutsumuksestaan. Paavali pysyi tyynenä koko myrskyn ajan, koska hänellä oli huoli laivassa olevista. Hän oli saanut Jumalalta vakuutuksen siitä, ettei kukaan heistä hukkuisi. Jonkun kallisarvoinen laiva kyllä hukkuisi, mutta Paavali rohkaisi heitä kaikkia: ”Meidän täytyy mennä eteenpäin”.

Jos Jumala on kutsunut sinut tekemään jotakin, ei ole väliä, minkälainen myrsky nousee. Hän sanoo: ”Loppu ei ole tässä. Kun kaikki muut näyttävät olevan sekasorrossa, minä hallitsen asioita. Älä anna periksi!”