HÄNEN VAPAUTTAVA VOIMANSA

Kun Assyrian armeija piiritti Jerusalemia, kuningas Hiskia päätti: ”Tällä kertaa emme turvaa lihan käsivarteen. Teemme kaiken Jumalan tavalla.”

Kuningas nöyrtyi ja etsi Jumalaa rukouksessa: ”Kun kuningas Hiskia sen kuuli, repäisi hän vaatteensa, pukeutui säkkiin ja meni Herran temppeliin”(Jes. 37:1). Hiskia tunnusti: ”Herra, minulla ei ole mitään muuta annettavaa kuin uskoni. Olen avuton taistelemaan Sanheribia vastaan omassa voimassani. Anna minulle johdatuksesi.”

Hiskia tiesi, että Jesajalla olisi johdatuksen sana Jumalalta. Tällä kertaa hän siis lähetti kysymään profeetalta. Lähettiläät sanoivat Jesajalle: ”Lapset ovat tulleet kohdun suulle saakka, mutta ei ole voimaa synnyttää”(jae 3). Toisin sanoen: ”Tällä kertaa me haluamme tehdä kaiken Jumalan tavalla, mutta meillä ei ole yhtään voimia jäljellä. Mitä meidän pitäisi tehdä?”

Jesajalla oli heille sana Jumalalta: ”Älä pelkää niitä sanoja, jotka olet kuullut. … Minä annan hänen kaatua miekkaan"(Jes.37: 6-7). Jumala sanoi: ”Kaikki teidän vihollisenne ovat minun vihollisiani, koska olette antaneet taistelun minun käsiini. Jos joku puhuu teitä vastaan, satuttaa teitä tai käyttää teitä hyväkseen, se on hyökkäys minua vastaan. Minä huolehdin vihollisesta, on se sitten ihminen tai demoni.”

”Hän ei tule tähän kaupunkiin eikä siihen nuolta ammu, ei tuo sitä vastaan kilpeä eikä luo sitä vastaan vallia”(Jes.37:33). Jumala sanoo tässä: ”Toiset saattavat kaatua kaikkialla ympärillänne, mutta se ei merkitse mitään. Te vaellatte liitossa minun kanssani, ja olen luvannut taistella teidän puolestanne jokaista kimppuunne hyökkäävää vihollista vastaan.”

Miten ihmeellisen kuvan Jumala onkaan antanut voimastaan vapauttaa meidät vihollisistamme. Vihollinen voi ampua tulisia nuolia meitä kohti, mutta ne eivät osu. Saatana saattaa hyökätä kovaäänisesti meitä kohti himojen ja kiusausten armeijan voimalla, mutta lopulta hän joutuu peräytymään. Jumala on julistanut: ”Minä puolustan kaikkia lapsiani, jotka uskovat minuun niin paljon, että panevat maahan omat miekkansa.”