PUHDISTA MINUN SUUNI, KORVANI JA SILMÄNI

Vähän aikaa sitten tapasin työntekijän, jonka olen tuntenut useita vuosia. Joka kerta, kun olen kohdannut hänet aiemmin, olen sanonut jälkeenpäin vaimolleni: ”Tuo mies on niin ontto. Sillä tavalla hänen pitää kerskua. En tiedä, miten Jumala koskaan siunaa häntä.” Tapasin miehen sen jälkeen, kun Pyhä Henki oli puhunut minulle toisten tuomitsemisesta. Tällä kertaa Henki sanoi minulle: ”Rakasta häntä. Ole hiljaa ja kuuntele häntä. Sitten rukoile hänen puolestaan.”

Tottelin. Rakastin miestä, kuuntelin hänen puhettaan ja sitten otin häntä kädestä ja rukoilin hänen puolestaan. Niin pian kuin olimme eronneet, minulle tapahtui kummallinen asia: yhtäkkiä murhe valtasi minut. Järkytyin, todella järkytyin siitä, mitä olin tehnyt tälle miehelle vuosien saatossa. Näin oman äärettömän syntisyyteni, kun olin solvannut häntä.

Daavid huudahtaa: ”Kelvatkoot sinulle minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset sinun edessäsi, Herra, minun kallioni ja lunastajani”(Ps.19:14). Apostoli Paavali lisää erään asian: ”Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niin kuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut”(Ef.4:31 - 32).

”Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka”(Ef.4:29 -30).

Rakas pyhä, ei kukaan tätä lukeva ole liian pyhä ottamaan siitä vaarin ja tekemään muutoksen. Itse puolestani tunnen Jumalan murheen kaikkea sitä kohtaan, millä olen väärin tuominnut ihmisiä vuosien varrella, joko tahattomasti ja tahallani. Kehotan sinua rukoilemaan sydämeni tavalla:

”Oi, Herra, miksi en kuunnellut näitä sanoja aiemmin? Miksi en ole käsitellyt tätä asiaa ennen kuin nyt? Haluan julistaa sinun evankeliumiasi, julistaa sinun sukupolveasi. Jeesus, anna minulle anteeksi. Puhdista minun saastainen suuni, saastaiset korvani, saastaiset silmäni. Uudista sydämeni. En halua minkään estävän elämääni olemasta täydellistä ilmestystä siitä, kuka sinä olet.”

Kuulkoon Herra meidän rukouksemme ja tulkoon nopeasti tekemään meistä uusia. Hän antaa meille voimaa panna pois kaiken pahan etsimisen, kuuntelemisen ja järjen arvioinnin. Sitten me voimme paremmin pitkittää Herran päiviä.