TOTINEN VIINIPUU by Gary Wilkerson

Oli Jeesuksen viimeinen ilta opetuslasten kanssa, ja Hän tiesi aikansa olevan lyhyt. He olivat juuri päättäneet aterian, ja Kristus halusi antaa heille vielä viimeisen opetuksen maan päällä. Hän kehotti heitä: ”Nouskaa, lähtekäämme täältä”(Joh.14:31) ja lähti heidän edellään. Matkalla Hän kertoi tämän vertauksen:

”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niin kuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä”(Joh.15:1 -5).

Eikö olekin ihana kuva suhteestamme Poikaan ja Isään. Jeesus on viinipuu ja me olemme Hänestä lähtevät oksat. Hän on elämän lähde, joka virtaa meihin. Kaiken tämän valvojana toimii meidän Taivaallinen Isämme, puutarhuri, joka huolehtii kasvustamme. Voisiko olla enää sopivampaa kuvaa elämästämme Kristuksessa?

Tässä Raamatunkohdassa on paljon avattavaa, ja vakuutan, että se kaikki on hyvää. Mieleeni tulee meidän armollisen, myötätuntoisen ja rakastavan puutarhurimme käyttämä veitsi. Tässä jäähyväissanomassa, jonka Herra antoi seurakunnalleen, on kaunis sisältö,. Ensimmäinen avain sen ymmärtämiseen on tässä kohdassa Jeesuksen käyttämä sanonta ”totinen viinipuu”.

Kristus kertoo meille, että Hän on meille enemmän kuin vain elämänlähde, Hän on itse elämänlähde. Muut ”viinipuut” saattavat luvata elämää, mutta mikään niistä ei sisällä totista elämää niin kuin Hän. Jotkut uskovat hakevat elämää muista viinipuista, lähteistä, jotka tuhoavat elämän eivätkä kuulu yhdellekään uskovalle. Muut etsivät lähteitä, jotka näyttävät hyviltä ja kelvollisilta: intohimo ja himo, menestys ja mukava elämä, mutta nämä viinipuut itsessään eivät ole eläviä. Ne eivät pysty tuottamaan totista elämää. Jeesus haluaa meidän olevan kiinnitettyinä lujasti Häneen niin, että voimme nauttia syvästi Hänen yltäkylläistä elämäänsä joka päivä.