ENNEN KUIN ON MYÖHÄISTÄ!

Odotatko ja kaipaatko Hänen tulemistaan?

En koskaan tekisi mitään, mikä saisi uskonveljeni tai sisareni epäilemään valmiuttaan. Useimmat tätä lukevat ihmiset varmaan sanovat: ”Kyllä, olen valmis. Olen tehnyt parannuksen, tunnustanut syntini, ja saanut anteeksi. Olen luottanut Jeesuksen vanhurskauteen, ja jos Hän tulee juuri nyt, tiedän, ettei tuomio kohtaa minua. Tiedän, kehen olen uskonut. Olen varma, että olen Hänen omansa”. Sanoisin saman itsestäni.

Kuitenkin, kun luen uudestaan Kristuksen varoitukset, joudun näkemään jotakin, mitä en saa ravistetuksi päältäni. Jeesus käskee: ”Valvokaa siis”(Matt.24:42). Sitten Hän sanoo: ”Mutta se tietäkää”(Matt.24:43). Toisin sanoen: ”Jos aiotte olla valmiina, jos teidän pitää valvoa, niin kuin haluaisin teidän tekevän, on jotakin, mikä teidän pitää tietää.”

Sitten Jeesus kuvaa miestä, joka luuli olevansa valmis, mutta ei ollut: Miehen taloon ”murtauduttiin”(Matt.24:43). Seuraavaksi Jeesus kuvaa ihmistä, joka oli todella valmistautunut (Matt.24:45- 47). Lopulta Hän antaa kauhean varoituksen pahasta palvelijasta, joka heitetään ulkokultaisten helvettiin(Matt.24:48- 51).

Palvelijaa, joka on todella valmistautunut, verrataan talon päämieheen, joka antaa ruoan alaisilleen. ”Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?”(Matt.24:45). Jeesus sanoo meille, että tämän palvelijan palkkio on se, että hänet pannaan hoitamaan isäntänsä omaisuutta (ks. Matt.24:47). Ilmeisesti on hyvin tärkeätä, että palvelija ”antaa ruoan ajallansa”.

Ketkä ovat noita taloudenhoitajia, joihin Jeesus tässä viittaa? Tämä puhuu vanhemmista. Siihen kuuluvat myös pastorit, jotka pitävät huolta ”Jumalan perheestä”(Ef.2:19). Niin, miten vanhemmat voivat antaa ”ruokaa ajallaan”? Raamatullisessa kielenkäytössä ruoka merkitsee Jumalan Sanaa. Kreikankielisen sanan merkitys on myös ravinto, sananjuuresta ”tuoda esiin”. Seuraavaksi fraasi ajallansa tarkoittaa ”oikeaan aikaan”. Kristus sanoo: Siunattuja ovat ne vanhemmat, jotka ravitsevat lapsiaan Jumalan Sanalla. He kasvattavat heitä raamatullisessa kurissa, kun on vielä aikaa, ennen kuin on myöhä.”