RAUDANLUJA LUPAUS

Jumala on antanut raudanlujan lupauksen elämäämme tässä maailmassa. Hän sanoo: ”Minun kansani on tunteva minun nimeni, sen tähden se on tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: ’Katso, tässä minä olen’”.(Jes.52:6). Tämä meidän tulee muistaa, kun vihollisemme yrittää kävellä ylitsemme. Toisin sanoen Jumala sanoo: ”Kun olette pimeimmässä koetuksessanne, minä tulen ja puhun sanani teille. Te kuulette minun sanovan: ’Minä se olen, Jeesus, teidän Vapahtajanne. Älkää pelätkö.”

Matteuksen evankeliumin 14. luvussa opetuslapset ovat veneessä kauhean myrskyn silmässä. Tuulen puuskat ja aallot riepottavat heitä ylös ja alas. Yhtäkkiä miehet näkevät Jeesuksen kävelevän heitä kohti veden päällä. Raamattu kertoo: ”Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: ’Se on aave’, ja huusivat pelosta”(Matt.14:26). Mitä Jeesus teki tuolla pelon hetkellä? ”Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: ’Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö’” (Matt.14:27, kursiivi kirjoittajan).

Miksi Jeesus käytti juuri noita sanoja? ”Olkaa turvallisella mielellä”. Miksi hän sanoi tällaista miehille, jotka luulivat kuolevansa siinä paikassa?

Englanninkielisessä Raamatussa, jonka käännös tässä on kyseessä, on sana ”cheer”, iloinen, pirteä. Se tarkoittaa ”olla helpottunut, onnellinen, vapautunut pelosta”. Tällä opetuslasten ahdingon hetkellä Jeesus sitoo tämän sanan omaan henkilöönsä. Muista, että miehet tunsivat hänet henkilökohtaisesti. Hän odotti heidän ottavan hänen sanansa vastaan uskoen. Hän siis sanoi: ”Isä on luvannut, että tulen luoksenne myrskyynne. On kirjoitettu: ’Minun kansani on tunteva minun nimeni, sen tähden se on tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: Katso, tässä minä olen’(kursiivi kirjoittajan). Nyt olen tullut luoksenne myrskyssänne. Minä se olen, Jeesus, tässä teidän kanssanne kaiken keskellä. Olkaa iloisia.” Vapahtajamme odottaa meiltä aivan samanlaista luottamusta omien ahdistustemme aikana.