EPÄUSKO TEKEE JUMALASTA VALEHTELIJAN!

“Joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa” (1 Joh. 5:10).

Mieti kaikkia pahoja syntejä, joita Israel teki erämaassa; nurinaa, valitusta, epäjumalanpalvontaa, kiittämättömyyttä, kapinaa ja irstautta. Mikään näistä synneistä ei nostanut Jumalan vihaa. Heidän epäuskonsa vihoitti Jumalan! ”Ja Herra sanoi Moosekselle: ’Kuinka kauan tämä kansa pitää minua pilkkanaan eikä usko minuun, huolimatta kaikista tunnusteoista, jotka minä olen tehnyt sen keskuudessa?” (4 Moos. 14:11).

Jumala sanoi Moosekselle: ”Nämä ihmiset tekevät valhetta kaikesta, mitä olen tehnyt heidän hyväkseen! Olen tehnyt ihmeen toisensa perään ja vapauttanut heidät kerta toisensa jälkeen. Aikovatko he ikinä luottaa minuun ja levätä minussa?”

Pysähdy hetkeksi miettimään kaikkia asioita, joita Jumala on tehnyt sinun hyväksesi. Hän on varjellut sinua. Hän on vastannut tähän ja tuohon rukoukseen. Hän on tullut mukaan sinun kriiseihisi siellä, täällä. Hän on vienyt sinut läpi koetusten, ruokkinut sinua taivaan mannalla, tehnyt asioita sinulle, jotka ovat vähintään ihmeitä.

Neljäkymmentäkahdeksan pitkää vuotta Israel unohti Jumalan Sanan ja välttivät mielessään hänen ihmeensä. He lankesivat niin usein valittamaan ja epäuskoon, että Jumala sanoi: ”Minä tuhoan sen rutolla ja hävitän sen perin juurin” (4 Moos.14:12). Hän sanoi Moosekselle: ”Minä hylkään oman kansani, koska he eivät ikinä opi luottamaan minuun!”

Kun israelilaiset seisoivat Jordanin paremmalla puolella, Mooses antoi juhlallisen julistuksen: ”Katso, Herra, sinun Jumalasi, antaa maan sinun valtaasi. Mene ja ota se omaksesi... älä pelkää äläkä arkaile. Herra, teidän Jumalanne, joka käy teidän edellänne, taistelee itse teidän puolestanne... Mutta sittenkään te ette uskoneet Herraan, teidän Jumalaanne... Kun Herra kuuli teidän puheenne, vihastui hän ja vannoi sanoen: 'Totisesti, ei kukaan näistä miehistä, tästä pahasta sukupolvesta, saa nähdä sitä hyvää maata, jonka minä valalla vannoen olen luvannut antaa teidän isillenne” (5 Moos. 1:21, 29- 30, 32, 34- 35).

Jumalan antaa suuremman kunnian Sanalleen kuin nimelleen. Hänen jokaisella sanallaan on tarkoitus. Kaikki asiat, jotka Jumala kertoi Israelille, hän on sanonut myös meille. Minä kysyn sinulta: Emmekö joudu myös hänen vihansa alaisuuteen, jos toimimme epäuskossa?

Me luemme hänen sanaansa ja kuulemme hänen lupauksiaan saarnatuolista. Sitten palaamme omiin oloihimme ja nurisemme, jos hän ei täytä heti kaikkea meidän mielemme mukaan. Vaikka kuulemme suuria ja mahtavia lupauksia, emme anna hänen sanansa ankkuroitua sieluihimme. Kun käyttäydymme kuin meidät olisi hylätty, teemme Jumalasta valehtelijan!