EFESON SEURAKUNTA

Muistatko ne seitsemän seurakuntaa, jotka Johannes mainitsee Ilmestyskirjan alussa, luvussa 2? Niiden joukossa on Efeson seurakunta, jota Jeesus kovasti kehuu.

Ajattelen mielelläni, että meidän Times Square’mme on kuin Efeson seurakunta. Tuo uskovien ruumis työskenteli maailman suosituimmassa kaupungissa, joka ei koskaan langennut pahuuden keskellä. Kansa eli rituaalisesti puhtaana, vihasi syntiä ja kieltäytyi hyväksymästä vääriä oppeja. He seisoivat vahvoina uskossa, rakastivat Jumalaa koko sydämestään, vaikka Saatana heitti heidän päälleen minkälaisia kiusauksia hyvänsä.
Kuitenkin Kristus tiesi, mikä oli vikana näiden ihmisten keskuudessa. Hän niin rakasti tätä seurakuntaa. Se oli niin kirkas lamppu kansoille, ettei hän aikonut jäädä toimettomasti istumaan ja antamaan heidän kuolla. Niinpä hän sanoi efesolaisille: ”Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi”(Ilm.2:4).

Jeesus sanoi: ”Sinun tulesi on sammunut! Rakkaus minua kohtaan, joka kerran motivoi sinun uskollisuuttasi, on hiipumassa. Ennen sinä kannoit minun taakkaani kadotetuista, mutta sinulle riittää, että istut ja kuuntelet saarnoja. Keskityt vain omiin asioisi. Minun asiani taas lyöt laimin. Olet langennut kauas siitä, missä seisoit aiemmin.”

Jeesus sanoo sitten: ”Muista siis, mistä olet langennut”(Ilm.2:5). Hän siis sanoo: ”Mieti asioita taaksepäin! Sinulla oli tapana ikävöidä minun huoneeseeni, olla minun pyhieni kanssa, kantaa taakkaani. Nyt yksi tunti sunnuntaiaamuisin on mielestäsi riittävä aika.”

Niin, rakas uskova, palatko sinä edelleen Jeesukselle? Oletko rakastunut häneen intohimoisesti niin kuin silloin, kun tulit uskoon? Vai oletko menettänyt mielenkiintosi hänen asioihinsa, hyljäten koko palvelutyösi? Onko sinun elämässäsi niin paljon muuta menossa? Jos niin on, Herra sanoo sinulle: ”Minulla jotakin sinua vastaan. Sinä olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.”

Kuule, mitä Jeesus sanoo meille tässä: ”Tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja”(jae 5). Hän sanoo: ”Murehdi kasvavasta apatiastasi. Kadu ja ota se vakavasti. Anna sitten murheesi johtaa sinut takaisin sinne, missä olit, kun rakastit minua ensi kertaa!”