VOIVATKO NÄMÄ LUUT TULLA ELÄVIKSI? by Gary Wilkerson

Jumala kysyi Hesekieliltä: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" (Hes.37:3).

Kysymys on aivan läpitunkeva! Jumala kysyy samaa meiltä tänään: “Voivatko oman tilanteesi kuivat luut tulla eläviksi? Voiko kapinoiva lapsesi herätä? Voidaanko pelastumattomat omaisesi saada tulemaan Kristuksen luokse?”

Se on uskon kysymys: ”Uskotko tämän voivan tapahtua?” Se on myös tahdon kysymys: ”Haluatko tämän tapahtuvan? Oletko murehtinut näitä elämäsi kuivia luita?” Jos vastauksesi on: ”En”, se on merkkinä kuivuudestasi, hengellisen innon puutteesta maailman pimeästä tilasta.

Hesekiel vastasi näin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät"(Hes.37:3). Tämä oli luottava vastaus: ”Herra, vain sinä tiedät nämä asiat. Sinä annoit minulle näyn kauheasta kuolemasta. Voivatko nämä luut sinun mielestäsi tulla eläviksi? Onko se todella mahdollista?” Juuri tämä kysymys herätti Hesekielin uskon. Sitä juuri Jumala tahtoikin kuulla ja hän tekee samoin, jotta meidän uskomme heräisi.

”Niin hän sanoi minulle: ’Ennusta näistä luista’ ”(Hes.37:4). Heti kun usko tulee mukaan, kun olemme etsineet Jumalaa, ja hän herättänyt meidän uskomme, hän kutsuu meitä toimintaan. Hän käskee meitä ”ennustamaan”, mikä tarkoittaa, että puhumme kuivien luitten tilanteelle uskossa. Meidän tulee puhua elämää omiin perheisiimme, uskoen, että Jumala vahvistaa meidän sanamme. Meidän tulee puhua elämää työpaikallamme, tietäen, että Jumala pitää meitä kädessään pimeimmästäkin tilanteesta huolimatta. Tehdäkseen tämän Jumalan pitää puhaltaa elämänsä meihin: ”Minä … annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi" (Hes.37:6).

Tämän juuri Jumala teki Hesekielille. Profeetta todistaa: ”Minä ennustin, niin kuin minua oli käsketty”(Hes.37:7). Voitko kertoa jotakin tällaista omasta vaelluksestasi Herran kanssa? ”Minä puhuin siunausta ja rauhaa ihmisten elämään. Sanoin myös vaikeita asioita. Sanoin kaiken, mitä Herra halusi minun sanovan. Siitä tiesin, että hän oli minun kanssani”. Siinä on evankeliumin julistamisen voima.

Mitä tapahtui, kun profeetta Hesekiel ennusti uskossa? ”Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina”(Hes.37:7). Sana ”humahdus” muistuttaa meitä Ap.t.:2:sta, kun Pyhä Henki Helluntaina puhalsi uutta elämää opetuslapsiin. Hesekiel todisti vähän samanlaista, kun kaikki laakson kuivat yhtäkkiä tulivat eläviksi, täyteen elämää. Ne kokoontuivat yhteen muodostamaan eläviä kehoja: ”Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra" (Hes.37:6).