SAASTUNEET KORVAT

”Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla. Herra, Herra on avannut minun korvani; minä en ole niskoitellut, en vetäytynyt pois”(Jes.50:4 -5).

Huomaa viimeinen jae: Pyhä Henki herätti Jeesuksen joka aamu. Henki viritti Hänen korvansa kuulemaan Isän Sanoja. Kun Kristus todistaa: ”En kapinoinut, enkä kääntynyt poispäin”, Hän sanoo: ”Kun olin maan päällä, minulle opetettiin, mitä minun tulee sanoa, tehdä ja kuulla. Enkä koskaan kääntynyt niistä pois.”

Rakas lukija, tällaista hengellistä herätystä tarvitsen joka päivä. Pyhän Hengen pitää muistuttaa minua: ”David, sulje korvasi pahalta puheelta, juorulta ja saastalta. Pidä itsesi nuhteettomana.”

Jeesuksen omilla opetuslapsilla oli saastuneet korvat. Eräänä kertana Hän sanoi heille: “Ottakaa korviinne nämä sanat: Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin"(Luuk.9:44). Toisin sanoen: ” Olkaa tarkkana, Koska Minä annan teille nyt tärkeän ilmestyksen. Minut ristiinnaulitaan. Antakaa sen painua syvälle korviinne. Teidän pitää tietää tämä.”

Miten he reagoivat tähän? Raamattu sanoo: ”Mutta he eivät käsittäneet tätä puhetta, ja se oli heiltä peitetty, niin etteivät he sitä ymmärtäneet, ja he pelkäsivät kysyä häneltä, mitä se puhe oli”(Luuk.9:45). Miksi he eivät voineet kuulla, mitä heidän Mestarinsa kertoi heille? Siksi, että heidän korvansa olivat kallistuneet heidän omien kiinnostuksiensa mukaan. Sen jälkeen luemme heti: ”Ja heidän mieleensä tuli ajatus, kuka heistä mahtoi olla suurin”(Luuk.9:46).

Tässä on todiste siitä, etteivät saastuneet korvat voi kuulla Jeesuksen ääntä, vaikka Hän seisoi elävänä heidän edessään puhuen heille suoraan. Sen sijaan Raamattu sanoo: ”Mutta he eivät käsittäneet tätä puhetta, ja se oli heiltä peitetty, niin etteivät he sitä ymmärtäneet, ja he pelkäsivät kysyä häneltä, mitä se puhe oli”(Luuk.9:45). Minua ihmetyttää. Olisiko opetuslasten kokemus Jeesuksen ristiinnaulitsemisen yhteydessä ollut erilainen, jos he olisivat voineet kuulla Häntä?

Totuus on, ettei kukaan, joka on omien kiinnostuksen kohteiden vallassa, voi nähdä totuutta itsestään. Jos hän näkisikin, hän ei myöntäisi sitä. Siksi opetuslapset eivät voineet kuulla, mitä Jeesus sanoi heille. He olivat niin itseensä keskittyneitä, niin itsensä kehumisen vallassa, etteivät voineet kuulla Kristuksen ääntä.