KATSO PAHOLAISEN HYÖKKÄYKSIIN YLHÄÄLTÄPÄIN

Paholainen tulee hyökkäyksineen meitä kohti, mutta meidän ei tarvitse pelätä häntä. John Knox, eräs Britannian voimallisimmista julistajista on hyvä esimerkki siitä, miten voimme katsoa paholaisen valheita ylhäältä päin. Knoxin valtavan julistuksen vaikutuksesta kuninkaita ja kuningattaria tuli herätykseen. Hän eli vanhurskaan elämän, joka vahvisti hänen julistamaansa evankeliumia aivan loppuun asti. Hän ei tehnyt kompromisseja.

Viimeisinä vuosinaan Knox sairastui parantumattomasti. Saatana joutui kohtaamaan aikansa lopun. Tämä mies oli raivostuttanut helvettiä yhtä paljon kuin apostoli Paavali. Niinpä siinä lyhyessä ajassa, mikä Knoxilla oli jäljellä, paholainen päätti lähettää hänet ikuisuuteen pelossa ja epäuskossa.

Knox kirjoitti: ”Saatana on koetellut ja ahdistanut minua koko ikäni ajan. Tämänkertainen koetus on sattunut minuun kaikkein pelottavimmin. Hän on päättänyt niellä minut, tehdä minusta lopun. Aiemmin hän usein toi eteeni kaikki syntini. Hän yritti saada minut ansaansa tämän maailman houkutuksilla. Pyhä Henki kilpisti nuo hyökkäykset. Nyt paholainen on käyttänyt toista tapaa. Hän on keksinyt keinon saada minut uskomaan, että olin ansainnut taivaan omalla uskollisuudellani työssä.”

Knox tiesi, että pelastus on yksin uskon kautta. Hän oli julistanut tätä koko elämänsä ajan, väittäen selvästi, ettei kukaan voi pelastua oman vanhurskautensa kautta, teki hän kuinka hyviä töitä hyvänsä. Nyt Saatana yritti tuomita tämän julistajan kamppaamalla hänet omaan uskollisuuteensa.

Juuri ennen kuolemaansa Knox todisti: ”Siunattu olkoon Jumala, joka on antanut minun voittaa ja sammuttaa nämä palavat nuolet Raamatunkohdilla. Jumalan armosta olen, mitä olen, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo minussa. Jeesuksen Kristuksen kautta olen saanut voiton. Kiusaaja ei enää koske minuun tänä lyhyenä aikana. Pian saan vaihtaa kuolevaisen elämän siunattuun kuolemattomuuteen Jeesuksessa Kristuksessa!”

Kiitos Jumalalle tästä John Knoxin todistuksesta! Hän käytti Raamatun Sanaa Saatanaa vastaan ja Herra vapahti hänet. Hän meni kirkkauteen laulaen Jumalan kiitosta.