KUN JUMALA ANTAA - Nicky Cruz

On tavattoman suuri helpotus elää Jumalan johdossa ja varustuksessa. Se ottaa harteiltani suuren määrän huolta. Minun ei tarvitse ihmetellä, missä syön seuraavan ateriani tai onko minulla tiedossa nukkumapaikkaa. Tiedän, että Jumalalla on kaikki hallinnassa eikä Hän koskaan petä minua.

Varhaisessa vaiheessa toimintaani olin kovin huolissani lapsistani. Tiesin, että menneisyyteni vainoaisi minua ja mietin, olisiko perheeni kirouksesta seurauksia omalle perheelleni. Tiesin, että Saatana ei pitänyt siitä, miten loukkasin häntä viikosta toiseen ja siitä tavasta, millä tein sen hänen omalla takapihallaan. Hän vainosi minua jatkuvasti, ja tiesin hänen tekevän samaa vaimolleni ja lapsilleni.

Evankelistana vietin paljon aikaa matkalla, poissa kotoa. Nuorena miehenä vietin tuntikausia rukoillen, että Jumala pitäisi huolta perheestäni, suojelisi heitä harmeilta, jotka Saatana halusi tehdä heille.

Monina öinä makasin valveilla hotellihuoneessa rukoillen: ”Herra, sinä tiedät, että yritän olla paras aviomies ja isä. Rakastan lapsiani ja Gloriaa enemmän kuin omaa elämääni. En kestäisi ajatusta siitä, että heille tapahtuisi jotakin. Herra, pidä huolta perheestäni. Varjele heidän sydämensä. Suojele rakkaitani, Jeesus.”

Mitä enemmän rukoilin tuota rukousta, sitä enemmän Jumala antoi sydämeeni rauhan tunteen. Hän sanoi minulle, että Hän pitäisi huolta Gloriasta ja lapsista, jos minä pysyisin uskollisena Hänen elämäni kutsulleen. Hän tunsi minun sydämeni. Hän tiesi, kuinka paljon halusin palvella Häntä ja kuinka paljon kipuilin maailman kadotettujen ja avuttomien ihmisten puolesta. Niin Hän käski minua yrittämään saavuttaa heitä joka tilanteessa. Hän halusi minun tekevän niin olematta huolissani perheestäni.

Se oli yksi monista keskusteluista, joita minulla on ollut kaikkina näinä vuosina. Hän lupasi pitää huolen perheestäni, niin että annoin heidät täydellisesti Hänen hoitoonsa. Hän on aina pitänyt lupauksensa.


Nicky Cruz, kansainvälisesti tunnettu evankelista ja tuottoisa kirjailija, kääntyi Jeesuksen Kristuksen luokse väkivallan ja rikoksen elämästä kohdattuaan David Wilkersonin New Yorkissa v. 1958. Hänen dramaattinen kääntymiskertomuksensa julkaistiin ensi kerran David Wilkersonin kirjassa Risti ja Linkkuveitsi ja myöhemmin hänen omassa suosikkikirjaksi muodostuneessa Juokse poika, juokse.